Herstel Doel 4 kost Electrabel 30 miljoen euro

Een 277 ton zware stoomturbine werd maandag na herstelling in Duitsland per schip naar Doel getransporteerd ©BELGA_INTERNAL

Stroomproducent Electrabel is bijna klaar met de herstelling van de schade in de kerncentrale Doel 4 die sinds augustus stil ligt na sabotage. Het herstel kost 30 miljoen euro.

Maandag werden de laatste grote onderdelen van de beschadigde stoomturbine op de site van Doel 4 opnieuw geïnstalleerd. De komende twee weken volgt nog een delicate opdracht: de uitlijning van de meer dan 50 meter lange as van de stoomturbine. 

'Enkele dagen na de uitlijning kan de reactor herstart worden', verklaarde CEO Philippe Van Troeye van Electrabel op een persbriefing. Electrabel handhaaft daarmee zijn timing om de gesaboteerde kernreactor op 31 december weer operationeel te hebben.  

Electrabel moet wel nog overleggen met de nucleaire waakhond FANC om groen licht te krijgen voor de heropstart. Daarover is overleg aan de gang. Het FANC geeft aan geen problemen te zien. Inmiddels werden allerlei maatregelen genomen om de veiligheid op de nucleaire sites te verhogen: er werden onder meer extra camera's geplaatst.

De dader of verantwoordelijken van de sabotage op 5 augustus is nog steeds niet gevonden, klinkt het bij Electrabel dat geen verdere commentaar mag geven van het federale parket. Daar klonk het recent dat er nog geen doorbraak is in de zaak.

Schade aan een schoep van de stoomturbine van Doel 4

Hoge kosten

De kosten van het herstel van de schade lopen op tot 30 miljoen euro. De totale financiële impact is echter nog veel hoger omdat Electrabel de weggevallen hoeveelheden stroom elders moest zien te vinden. 'De financiële impact bedraagt 27 miljoen euro per maand' zegt Van Troeye. 

De stoomturbine van Doel 4 tijdens de herstellingswerken na de sabotage in augustus 2014. ©electrabel

De herstelling van de stoomturbine was een race tegen de klok. Het gevaarte van 1.700 ton moest helemaal ontmanteld worden en de onderdelen werden verscheept naar de ateliers van Alstom in Berlijn en Siemens in Mülheim.

Daar werden duizenden nieuwe schoepen gemonteerd op de turbines. Die schoepen moesten allemaal op maat gefabriceerd worden. Dergelijke schoepen zijn immers niet in voorraad omdat schade aan turbines nauwelijks voorkomt en het om maatwerk gaat. Daarvoor werkten fabrieken in Hongarije, Kroatië, Italië, Zwitserland en China zeven dagen op zeven.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud