Nieuw plan Ford Genk op tafel bij Muyters

Dumarey in de gigantiscshe versnellingsbakkenfabriek in Straatsburg. Die nam hij twee jaar geleden over van General Motors. ©Anthony Dehez/BELGA

Punch Metals heeft dinsdagvoormiddag een nieuw overnameplan voor de perserij van Ford Genk ingediend bij de Vlaamse regering en autobouwer Ford. Ondernemer Guido Dumarey hoopt dat er snel duidelijkheid komt.

Het autotoeleveringsbedrijf Punch Metals van Guido Dumarey wil dan toch nog de perserij van Ford Genk overnemen. 'We hebben ons eerdere plan geoptimaliseerd op een aantal punten', zegt directielid Marc Maes van Punch Metals. Hij wil geen concrete details geven.

Dumarey werkte al enkele weken aan een doorstart van de perserij van Ford Genk, de autofabriek die eind deze maand de deuren sluit. Dumarey wil de perserij als onafhankelijk bedrijf verderzetten en koetswerkonderdelen voor Ford en andere merken produceren.

De Vlaamse regering, die eigenaar wordt van de Ford-site in Genk, wees het voorstel van Dumarey echter af. Dumarey kreeg echter de boodschap dat hij altijd nog een nieuw voorstel kon indienen. De ondernemer liet vrijdag echter verstaan dat hij dat niet zou doen. 'Het water is te diep. Het gaat niet', klonk het toen. 

Na een bemiddeling van de Genkse burgemeester Wim Dries (CD&V) bleek Dumarey toch nog bereid om zijn voorstel aan te passen. Het Belang van Limburg schreef deze ochtend dat Dumarey aan een nieuw plan werkt.

Dat werd deze voormiddag al ingediend bij het kabinet van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters (N-VA) en bij Ford. 'De mensen van het agentschap Ondernemen en andere specialisten zullen dit nu bekijken', zegt de woordvoerder van Muyters, Thomas Pollet.

Goodwill

'We hebben op heel wat punten ons plan aangepast en hebben heel wat goodwill getoond', zegt Maes. 'Het zou spijtig zijn voor Genk, Limburg en Vlaanderen als de activiteit zou verdwijnen.'

Eén van de punten van kritiek van de Vlaamse regering was dat er onvoldoende zekerheid was dat Punch Metals voldoende klanten zou kunnen aantrekken voor de fabriek. 'Het is praktisch onmogelijk om al definitieve prijzen en contracten op te stellen als je nog geen eigenaar bent van iets', benadrukt Maes. Punch Metals zou wel al enkele intentieverklaringen van potentiële klanten hebben.

Punch Metals had met Ford een overgangsregime afgesproken waar nog drie jaar lang onderdelen voor Ford geperst zullen worden. Die overgangsperiode moet Punch Metals de tijd geven om nieuwe klanten te zoeken. 'Drie jaar is al lang. Bij gelijkaardige overnames was dit soms maar 1 of 2 jaar', zegt Maes. 'Toen Guido Dumarey indertijd Punch Powertrain overnam was er slechts één klant die aan het uitbollen was. Nu is dat weer een prachtig bedrijf.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud