Ruim half miljoen gezinnen worstelt met betaling energiefactuur
Huishoudens en bedrijven vroegen sinds de coronacrisis al voor 369 miljoen euro betalingsuitstel bij hun energieleverancier.
Sinds het uitbreken van de coronacrisis heeft ruim een half miljoen Belgische gezinnen uitstel van betaling gevraagd of een afbetaalplan bij de energieleverancier. Dat blijkt uit een ledenbevraging van Febeg, de sectorfederatie van energiebedrijven. Tussen 15 februari 2020 en 15 maart van dit jaar vroegen 555.000 huishoudens ofwel betalingsuitstel ofwel een aflossingsplan gespreid over meerdere maanden. In totaal werd voor 221 miljoen euro aan energiefacturen vooruitgeschoven, voor een gemiddeld bedrag van 400 euro per gezin.
Iedereen beseft dat het beter is de factuur met wat vertraging alsnog te kunnen innen dan dat finaal niets meer wordt afbetaald.
‘Uitstel van betaling was er altijd al, maar de leveranciers zijn daar sinds corona soepeler mee omgesprongen’, zegt Marc Van den Bosch, de algemeen directeur van Febeg. ‘Iedereen beseft dat het beter is de factuur met wat vertraging alsnog te kunnen innen, dan dat finaal niets meer wordt afbetaald. Daarom zijn veel afbetaalplannen of uitstel van betaling toegestaan.’
De kleine professionele klanten, zoals cafés, zelfstandigen of kleine handelszaken, vroegen samen 52.000 keer uitstel van betaling of een afbetaalplan, goed voor een bedrag van 67 miljoen euro. Bij de iets grotere bedrijfsklanten kon voor 80,5 miljoen euro aan energiefacturen niet tijdig worden betaald. Bij gezinnen en bedrijven samen werd in 13 maanden tijd voor 369 miljoen euro uitstel van betaling gevraagd.
Lagere voorschotten
Opvallend is dat 1,2 miljoen gezinnen vroegen hun maandelijks voorschot op de energiefactuur te verlagen, terwijl door het vele thuiswerk het verbruik van de gezinnen net is toegenomen. Mogelijk probeerden ze met een lager voorschot te anticiperen op de gedaalde energieprijzen sinds corona. Maar wie met een lager voorschot wat financiële ademruimte creëerde, kan bij de jaarlijkse eindafrekening voor een onaangename verrassing komen te staan.
Omdat Febeg pas in februari vorig jaar met de monitoring begon, valt de huidige situatie moeilijk te vergelijken met de precoronatijden. Maar de energieleveranciers vrezen dat de betalingsmoeilijkheden tot meer wanbetalingen leiden. De sector kampt al jaren met flinterdunne marges en verschillende leveranciers draaiden al voor corona verlies. ‘Het is wachten op de jaarresultaten om een beter zicht te krijgen op de werkelijke impact, maar ik denk dat 2020 bij alle leveranciers een moeilijk jaar was’, zegt Van den Bosch. ‘Als iedereen zijn betaalplan volgt, valt het goed op te vangen, maar als de helft in wanbetaling gaat, wordt de situatie problematisch.’
Meest gelezen
- 1 Formatie federale regering: landing nog niet in zicht, nieuwe taxcut valt slecht bij Vooruit
- 2 300 tot 400 jobs verdwijnen na doorstart Lunch Garden
- 3 5 favoriete aandelen van Yves Vaneerdewegh (Capricorn Partners): 'Deze marktleider in saunaproducten haalt dezelfde winstgroei als Microsoft'
- 4 Belgische ondernemers over Trump: 'Zijn plannen kunnen leiden tot nog hogere Amerikaanse lonen'
- 5 Bitcoin op recordhoogte na lancering eigen cryptomunt Trump