Advertentie

Shell belooft CO2-uitstoot versneld te verminderen

Shell-CEO Ben van Beurden: 'Voor Shell is deze uitspraak geen verandering, maar een versnelling van onze strategie.' ©REUTERS

CEO Ben van Beurden zegt dat Shell gewaagde stappen zal zetten om zijn CO2-uitstoot snel te verlagen. Maar de topman heeft er een probleem mee dat de rechter alleen zijn bedrijf viseerde.

Twee weken geleden velde een Nederlandse rechter een verrassend vonnis: de Nederlands-Britse oliereus wordt verplicht tegen 2030 de CO2-uitstoot wereldwijd met 45 procent te verminderen. Klimaatactivisten lieten zo voor het eerst een individueel bedrijf concrete doelstellingen opleggen. Op zijn LinkedIn-pagina geeft CEO Ben van Beurden toe dat hij eerst verrast was, omdat hij vindt dat zijn bedrijf al veel initiatieven neemt om de CO2 uitstoot te verminderen in zijn eigen installaties en bij eindproducten als benzine of stookolie.

De essentie

  • De CEO van Shell zegt dat zijn bedrijf het omstreden klimaatvonnis van een Nederlandse rechter zal volgen, zelfs als het bedrijf in beroep gaat.
  • Ben van Beurden hekelt dat alleen zijn bedrijf wordt aangepakt en zegt dat dat wereldwijd weinig effect zal hebben.
  • Critici vinden dat Shell en andere oliebedrijven fundamenteel moeten veranderen.

De kans is groot dat Shell in beroep gaat tegen de beslissing, maar van Beurden zegt dat Shell sowieso stappen zal zetten om zijn energietransitie te versnellen. 'Voor Shell is deze uitspraak geen verandering, maar een versnelling van onze strategie', zegt van Beurden. Hij benadrukt dat Shell een bondgenoot is om de klimaatdoelstelling van Parijs te halen en dat de groep al plannen had om tegen 2050 netto geen emissies meer uit te stoten.

Van Beurden zegt ‘ontgoocheld’ te zijn dat alleen Shell wordt aangepakt, en dat de uitspraak weinig effect zal hebben op de wereldwijde CO2-uitstoot. ‘Stel dat Shell vandaag stopt met het verkopen van benzine en diesel. Dat zou de emissies van Shell wel verminderen, maar het zou de wereld geen sikkepit vooruithelpen.’

'Dat klopt', zegt professor milieu-economie Stef Proost (KU Leuven). 'Als Shell geen benzine of stookolie meer kan verkopen, zullen de consumenten die wel elders kopen. Om de vraag echt te beperken heb je Europese regelgeving nodig.' Die redenering geldt ook voor de ontginning. 'Als Shell olievelden opgeeft, zullen andere bedrijven de ontginning ervan overnemen. Want het zijn de overheden in de landen met oliereserves die over die zaken beslissen en concessies verlenen. Shell is internationaal maar een van de vele spelers. Als het niet meer meedoet, zou dat weinig veranderen. Dit is zeer marginaal in het hele klimaatbeleid.'

Als Shell geen benzine of stookolie meer kan verkopen, zullen de consumenten die wel elders kopen. Om de vraag echt te beperken heb je Europese regelgeving nodig.'
Stef Proost
Professor milieu-economie KU Leuven

'Dat een Nederlandse rechter één bedrijf iets oplegt, is ook niet kostenefficiënt', zegt de econoom. 'De Europese Commissie moet plannen maken om de emissies van de industrie terug te dringen op een manier die niet concurrentievervalsend is.' Dat kan bijvoorbeeld via verhandelbare emissierechten. 'En als Europa binnenkort maar goed is voor 10 procent van de emissies moet zeker gekeken worden naar de rest van de wereld door technologieoverdracht en betere internationale handelsakkoorden.'

Keuze maken

Shell hield als een van de eerste in de sector rekening met de uitstoot van zijn leveranciers en klanten, erkent Serge de Gheldere van de duurzaamheidsconsultant Futureproofed. Maar hij vindt dat de oliereus nog te veel de klassieke argumenten aanhaalt van 'u vraagt wij draaien'. Zeggen dat stoppen met tankstations geen zin heeft omdat de mensen elders zullen tanken is gemakkelijk. Andere energiebedrijven durven wel radicale beslissingen te nemen.'

Het is kortzichtig niet te beseffen dat we in een gigantische transitie zitten met vele nieuwe kansen om zich heruit te vinden. Te veel bedrijven zullen eindigen als BlackBerry.
Serge de Gheldere
CEO Futureproofed

'Het Deense Orsted (Dong) besliste zonder activistische aandeelhouders of rechter het businessmodel van olie te verleggen naar hernieuwbare energie en is daar zeer succesvol in', zegt de Gheldere. 'Het is kortzichtig om niet te beseffen dat we in een gigantische transitie zitten met vele nieuwe kansen om zich heruit te vinden. Te veel bedrijven zullen eindigen als BlackBerry dat de iPhone weglachte omdat mensen een toetsenbord zouden blijven vragen.'

Maar zullen concurrenten de olie- en gasvelden die Shell of andere afstoten niet gewoon openhouden? 'Tijdelijk wel. Maar dat wordt een almaar groter risico op een forse kapitaalvernietiging. Wereldwijd zullen boorplatformen en raffinaderijen vanaf de ene dag op de andere niet meer gebruikt worden', verwacht de Gheldere. 'Nu zie je al dat een regio in Californië de bouw van nieuwe tankstations verbiedt.'

E-mobiliteit

Kan Shell de bocht naar veel lagere CO2-emissies wel maken? Van Beurden hamert erop dat de groep al lang investeert in e-mobiliteit, waterstof, biobrandstoffen en stroom uit zon en wind. Toch lijkt de groep - net zoals het Franse TotalEnergies - olie en gas slechts geleidelijk te willen afbouwen. 'Sommigen zeggen: 'Ga nou maar heel snel uit olie en gas en richt je op waterstof en elektriciteit.' Nou, dan wordt het een vrij kort en onsuccesvol verhaal', zei van Beurden vorig jaar in Het Financieele Dagblad.

Shell zal een beroep moeten doen op het neutraliseren van de CO2-uitstoot door bijvoorbeeld de CO2 ondergronds op te slaan of de uitstoot te compenseren. Twee jaar geleden kondigde de groep een investering van 300 miljoen dollar aan in natuurprojecten zoals het planten van 5 miljoen bomen in Nederland. Dat verkleint de ecologische voetafdruk met 2 tot 3 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud