'Tegen 2030 importeren we zon en wind uit Oman en Chili'

Luc Vandenbulcke, CEO van DEME, een van de patners in de Belgische waterstofcoalitie. ©Emy Elleboog

Een Belgisch consortium van zeven bedrijven ziet potentieel om zon en wind - in de vorm van waterstof - te importeren uit Oman en Chili.

Zeven bedrijven, waaronder het Havenbedrijf Antwerpen, Deme, Exmar en Engie, hebben een studie afgerond om ‘groene’ waterstof en afgeleide producten zoals methaan, ammoniak en methanol te importeren naar België.

In de studie bekeek het consortium de aanvoer vanuit Chili, Spanje, Australië, Marokko en Oman, waar DEME al aan een groot waterstofproject meewerkt. ‘Het is technisch mogelijk en economisch haalbaar’, luidt de conclusie.

De import van groene waterstof zal volgens de studie vanaf 2030-2035 kunnen concurreren met het gebruik van ‘grijze’ waterstof.

Groene waterstof - geproduceerd via elektrolyse aangedreven door hernieuwbare energie - zal een belangrijke rol spelen in de transitie naar een CO2-vrije economie. Waterstof kan dienen als brandstof voor vrachtwagens en schepen, maar het is evengoed - net als de afgeleide producten - een grondstof voor de chemische industrie. Momenteel is vooral grijze waterstof, geproduceerd met fossiele brandstoffen, in gebruik.

Belgische projecten

In ons land staan enkele projecten in de steigers, onder meer in Antwerpen, Gent en Oostende, om lokaal waterstof te maken via elektrolyse. Die zullen naar verwachting ergens tussen 2025 en 2030 operationeel worden. Maar zelfs met de opmars van windmolens en zonnepanelen zal hier nooit voldoende groene energie zijn om dat op heel grote schaal uit te rollen.

De lokale projecten zullen aangevuld moeten worden met import uit zonnige en winderige gebieden. ‘Tegen het einde van dit decennium moet dat mogelijk zijn. Dat is een realistische timing’, zegt Luc Vandenbulcke, CEO van DEME.

Het consortium ziet vooral een toekomst weggelegd voor de afgeleide producten van waterstof, waarvoor al een deel van de infrastructuur - denk aan schepen en opslagcapaciteit - bestaat. Het transport van pure waterstof is technisch complexer en duurder.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud