Vlaamse waterstoftechnologie in Chinese handen

Luc Wanten werd in 2012 CEO van Borit. ©Wim Kempenaers

Borit, een Vlaamse specialist in waterstoftechnologie, wordt verkocht aan het Chinese beursgenoteerde bedrijf Weifu. De nieuwe eigenaar garandeert dat de vestiging in Geel blijft bestaan als onderzoekscentrum en uitvalsbasis voor de Europese en de Amerikaanse markt.

Borit is een producent van flinterdunne metalen platen (een tiende van een millimeter) die een cruciaal onderdeel vormen van waterstofcellen. Die worden gebruikt om met waterstof, als er zuurstof aan toegevoegd wordt, elektriciteit op te wekken, met als enige restproduct water. Waterstof wordt door sommigen gezien als de concurrerende technologie voor de opslag van elektriciteit, naast batterijen.

Vrijdag raakte bekend dat het bedrijf volledig overgenomen wordt door het Chinese Weifu, een technologiegroep die al jaren de nodige technologie inkoopt om voertuigen op waterstof te laten rijden. De Vlaamse Participatiemaatschappij (PMV) en Finindus, een investeringsfonds van de Vlaamse overheid en de staalproducent Arcelor Mittal, stappen volledig uit. Hoeveel de Chinezen neertellen voor Borit, dat vorig jaar 13 miljoen euro omzet draaide en winstgevend is, wordt niet bekendgemaakt.

Azië is veel meer waterstofminded dan Europa en de VS. Ze hebben een heel duidelijk pad uitgestippeld om auto's en zware voertuigen, tot zelfs treinen, op waterstof te laten rijden.
Luc Wanten
CEO Borit

'Voor ons is het een zeer aantrekkelijke deal', zegt Luc Wanten, de CEO van Borit die dat ook blijft na de overname. 'Al een hele tijd waren we op zoek naar een partner om in China een fabriek op te zetten. Azië is veel meer waterstofminded dan Europa en de VS. Ze hebben een heel duidelijk pad uitgestippeld om auto's en zware voertuigen, tot zelfs treinen, op waterstof te laten rijden, parallel aan batterijtechnologie. Daarnaast wilden we met Borit verder opschuiven in de waardeketen: van onderdelen naar volledige waterstofcellen. Door op te gaan in Weifu slaan we twee vliegen in één klap.'

Nog een beetje Europees

Weifu nam in 2019 al het Deense IRD over, een producent van membranen voor waterstofcellen. 'Hun activiteit is perfect complementair met wat wij doen', zegt Wanten. 'Voeg de twee technologieën samen en je hebt een waterstofcel. Bovendien heeft Weifu de capaciteit om die cellen in te bouwen in een geïntegreerd systeem om elektromotoren aan te drijven.'

Profiel Borit

Ontwikkelaar en producent van bipolaire, metalen platen als onderdeel van waterstofcellen.

In 2012 opgericht als spin-out van het Duitse Borit Leichtbau-Technik door OCAS, een onderzoeksinstelling van Arcelor Mittal, en Finindus.

Omzet: 13 miljoen euro (2019).

Winstgevend.

Werknemers: 50.

Aandeelhouders: PMV, Finindus, een investeringsvehikel van de Vlaamse overheid en staalproducent Arcelor Mittal.

CEO: Luc Wanten.

Weifu is nu al een leverancier van Robert Bosch, een van de grootste toeleveraars in de wereldwijde autoindustrie. Datzelfde Duitse industriële conglomeraat heeft ook een belang in het verder beursgenoteerde Weifu van 14 procent, waardoor Borit onrechtstreeks toch een beetje Europees blijft. Bosch stond tot voor kort vooral bekend voor zijn technologie voor brandstofmotoren - injectiesytemen voor dieselmotoren en uitlaten - maar werkt aan een ommekeer richting elektrische auto's.

'Er zijn ons garanties gegeven dat onze vestiging in Geel een expertisecentrum blijft voor Weifu', zegt Wanten. 'We zullen ook de productiebasis blijven voor de Europese en de Amerikaanse markt. Een gelijkaardige belofte heeft Weifu eerder ook gedaan bij ons nieuwe zusterbedrijf IRD.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud