Advertentie

Wereldprimeur voor Euronav in Golf van Mexico

Euronavs olietanker Maria vaart de haven van Corpus Christi uit. Van de eerste moderne superolietanker Anne zijn er nog geen beelden. ©Bloomberg

Voor het eerst in de geschiedenis meert in de VS een reuzenolietanker aan. Een schip van Euronav dat daarmee nieuwe opportuniteiten test.

In de haven van Corpus Christi in de Golf van Mexico meert vrijdag de VLCC Anne aan, een superolietanker van 333 meter lang met een capaciteit van 300.000 ton. De 'very large crude carrier' is eigendom van de Belgische rederij Euronav  en werd ingehuurd door Occidental Petroleum, de grootste olieproducent van het (lucratieve) Permbekken ten zuiden van Texas.

Voordien was geen enkele Amerikaanse haven uitgerust om VLCC's te ontvangen maar Corpus Christi baggerde zijn vaargeul drie mijlen uit om de haven met de Golf van Mexico te verbinden. En vorig jaar hief het Amerikaanse Congres het verbod op op de export van olie, als gevolg van de boom van de schalie-olieproductie in de VS.

De productie van schalie-olie zal in 2018 een record bereiken van 9,96 miljoen vaten per dag. Schalie-olie heeft een tweede adem gevonden door de olieproductiebeperkingen van de OPEC die de olieprijs deden stabiliseren op 50 dollar. Dat zorgt er voor dat Amerikaanse bedrijven investeren in terminals om die olie te exporteren. Oxy Ingelside Energy Center in Corpus Christi is de eerste olie-exportterminal in de VS die een VLCC kan ontvangen.

©Mediafin

Als de test met de VLCC Anne slaagt, betekent dat het begin van een nieuwe exporthandelsroute tussen de VS en Azië, is bij Euronav te horen. De schepen zullen de lange route nemen rond Afrika om olie naar Azië te exporteren. Dat betekent dat het aantal ton per mijl dat de VLCC's afleggen, verdubbelt tegenover de route vanuit de Arabische Golf naar Azië.

Dat zal, aldus de Belgische rederij van de familie Saverys, een positieve impact hebben op de olietankermarkt. Hoe meer mijlen de schepen afleggen hoe langer ze onderweg zijn en hoe meer inkomsten ze genereren. VLCC's worden immers per dag (op de spotmarkt) of via langetermijncontracten ingehuurd.

Die reuzentankers of VLCC's kunnen slechts aanmeren in een tiental havens ter wereld. Tot de olie-exportban waren de Amerikaanse havens sowieso enkel uitgerust voor de invoer van olie. De cargo's werden dan overgeladen op kleinere schepen en zo de havens binnengeloodst.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud