Albert Heijn in de fout met 1+2-gratisactie

De Economische Inspectie oordeelt dat de 1+2 gratis-actie van Albert Heijn indruist tegen de regel dat je in België niet met verlies mag verkopen. ©Tim Dirven

De stunt waar Albert Heijn begin februari mee uitpakte, schendt de regel dat je in ons land niet met verlies mag verkopen. 2 van de 28 producten werden met verlies verkocht.

Eén product kopen en er twee gratis bij krijgen: het was een straffe stunt waarmee Albert Heijn begin februari uitpakte. Maar de Nederlandse supermarktketen schond daarmee de regel dat je in ons land niet mag verkopen met verlies.

Dat heeft de Economische Inspectie geoordeeld, zo bericht Het Laatste Nieuws dinsdag. Minister voor Consumenten Kris Peeters (CD&V) had de Economische Inspectie naar het hoofdkantoor van Albert Heijn gestuurd om er de boekhouding uit te vlooien. Dat onderzoek is nu dus afgerond.

Uit een voorlopige nota blijkt dat Albert Heijn twee van de 28 1+2-gratisproducten met verlies verkocht. Met de 26 andere producten was alles in orde.

Schikking of gerecht

De Economische Inspectie bekijkt of ze Albert Heijn een schikking zal voorstellen, dan wel of ze de zaak doorgeeft aan het gerecht. Peeters neemt de vlucht vooruit: hij nodigt Albert Heijn uit voor overleg. 'Lage prijzen zijn goed voor de consument, maar bij verkopen met verlies wordt normale concurrentie onmogelijk', zegt hij. 'Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt domineren. Dat kunnen we niet toelaten.'

'Wij gaan in op de vraag voor overleg van Kris Peeters en willen op korte termijn samenzitten over de bevindingen', reageert Sally Herygers, de woordvoerster van Albert Heijn België.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect