5 miljoen voor winkels na Bancontact-panne

Op 23 december ontstonden er lange files door betaalproblemen met Bancontact. ©Marc Baert

De handelaars krijgen een tegemoetkoming van 5 miljoen euro van Worldline voor de Bancontact-panne die zich op 23 december voordeed, net op één van de drukste shoppingdagen van het jaar.

Worldline is het na drie maanden eens geworden met de beroepsfederaties Unizo, UCM en Comeos over een compensatie voor de Bancontact-panne van 23 december. Net op één van de druktste handelsdagen van het jaar viel het betalingsverkeer met Bancontact ruim twee uur uit, waardoor de consumenten hun aankopen niet konden betalen. Velen moesten hun cadeautjes noodgedwongen laten liggen want ook de geldautomaten waren buiten gebruik. Alleen aan de toestellen van de banken kon nog geld worden afgehaald, maar daar ontstonden lange files.

Worldline, dat instaat voor de elektronische betalingen in België, is bereid 5 miljoen euro te betalen als compensatie voor de shoppingellende van die dag. Het bedrijf keert wel niet echt een bedrag uit maar komt met tegemoetkomingen voor de retailsector, die samen worden geraamd op zo'n 5 miljoen euro. Hiervan zal de consument weinig of zelfs niets merken.

Back-upsysteem

De handelaars krijgen concreet twee zaterdagen voor Kerstmis gratis van Worldline. Op zaterdag 20 december 2014 en 19 december 2015 zullen ze geen transactiekosten moeten betalen. Worldine becijfert dit op een tegemoetkoming van 1,6 miljoen euro.

De overige 3,4 miljoen euro zijn investeringskosten in een beter back-upsysteem. Voortaan zal er automatisch een back-up voor de betaaltoestellen in gang treden na 20 minuten lam liggen. Hierdoor worden de betalingen opgeslagen in het betaaltoestel zelf, tot het netwerk opnieuw werkt en de elektronische betalingen opnieuw worden doorgestuurd.

Sommige grote winkelketens, zoals Delhaize, hadden op 23 december al zelf hun betalingen opgeslagen, zodat er geen hinder werd ondervonden. Voortaan kunnen ook kleine handelaars een beroep doen op die technologie. Worldline geeft die één jaar gratis, maar later zullen de winkels hiervoor moeten betalen.

1 miljoen transacties

'We zijn tevreden met het akkoord', stelt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove. 'Veel meer dan de compensatie op zich is de garantie die we krijgen voor de toekomst voor ons belangrijk. Zodat dergelijke pannes van meer dan twee uur nooit meer kunnen voorkomen. Voortaan is er al na 20 minuten een oplossing mogelijk.'

NSZ, de organisatie van zelfstandigen, had de schade voor de handelaars in december op 51 miljoen euro geraamd, of tien keer meer dan de tegemoetkoming van Worldline vandaag. NSZ berekenden dat er meer dan 1 miljoen elektronische transacties niet waren doorgekomen.

Unizo wenst die cijfers niet te bevestigen. 'Het is heel moeilijk om in te schatten hoeveel handelaars precies schade hebben geleden en hoeveel inkomsten er zijn verloren gegaan. Wij plakken ons hier niet op een aantal of een bedrag vast', zegt Vanleenhove.

Wat de juiste oorzaak was van de Bancontact-panne is nog steeds niet duidelijk. Worldline houdt het op 'een uitzonderlijke materiële storing.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud