Ahold Delhaize nodigt producenten uit voor lagere prijzen

Vandaag is er een prijsverschil tussen producten in Nederland en in België. Dat verschil wil Ahold Delhaize kleiner maken. ©Photo News

Ahold Delhaize zal in de komende weken zijn 100 grootste leveranciers bij zich roepen om hen te wijzen op het prijsverschil tussen België en Nederland.

Donderdag meldde een Duits warenhuisvakblad dat de nieuwe fusiesupermarktgroep Ahold Delhaize de producenten die hun waren verkopen aan zijn supermarktketens Albert Heijn en Delhaize een brief heeft gestuurd met daarin de boodschap dat ze binnenkort zullen worden uitgenodigd in Breda, halfweg Brussel en Amsterdam. Mensen uit de supermarktsector leiden daar uit af dat Ahold Delhaize zijn grote gewicht in de schaal begint te leggen om zo goedkoper prijzen te kunnen bedingen bij zijn leveranciers.

In de wandelgangen valt te horen dat kleine leveranciers niets hoeven te vrezen en dat Ahold Delhaize alleen zo'n honderd grote, vaak beursgenoteerde, bedrijven zal confronteren met het feit dat de prijzen die ze in België aanrekenen hoger zijn dan die die ze in Nederland aanrekenen.

Ahold Delhaize wil dankzij de deze week afgeronde fusie over drie jaar 500 miljoen euro besparen. Een deel daarvan wordt aan de top bespaard, door bijvoorbeeld van twee hoofdkantoren naar één te gaan. Maar een aanzienlijk deel moet komen van schaalvoordelen bij de aankoop van producten. Doordat Ahold Delhaize een groot bedrijf is, kan het lagere prijzen eisen van producenten. Drie kwart van het bedrag dat Ahold Delhaize wil besparen bij producenten, moet uit de VS komen. Het andere kwart uit Europa.

Ondertekend

'Ik heb de brief die verstuurd is naar producenten ook gekregen', zegt de CEO van vrij kleine voedingsmiddelenproducent die levert aan zowel Delhaize als Albert Heijn. 'In de brief werd de fusie tussen Ahold en Delhaize toegelicht. Er stond ook in dat ik binnenkort wordt uitgenodigd. Maar waar en wanneer stond er niet in. Het viel op dat de brief ondertekend was door iemand van Delhaize en niet door iemand van Ahold Delhaize.'

Zorgen maakt de CEO zich niet. 'De producten die we aan Albert Heijn verkopen, verlaten ons bedrijf aan andere voorwaarden dan die we aan Delhaize verkopen. Ik verwacht dat we daar binnenkort vragen over krijgen, maar ik maak me geen zorgen omdat wij als eerder klein bedrijf in een goede onderhandelingspositie zitten. Makers van grotere volumes moeten zich volgens mij meer zorgen maken.'

Huismerken

Andere CEO's van middelgrote bedrijven die produceren voor Ahold Delhaize schatten de impact groter in. 'Ongerustheid is er niet, maar we zijn de laatste jaren wel het een en ander gewoon geworden wat prijsdruk van supermarkten betreft. De supermarkten hebben alle macht naar zich toegetrokken', zegt een producent die huismerkproducten maakt voor Ahold Delhaize. 'Natuurlijk zal ook van ons geëist worden dat we onze prijzen verlagen. Albert Heijn was voor de fusie al een grote speler die makkelijk lage prijzen kon bedingen.'

Hij vreest dat de Belgische privatelabelproducenten de druk des te harder kunnen voelen. 'Nu hebben Albert Heijn en Delhaize nog elk hun eigen huismerkproducenten, maar die zullen ze meer samenvoegen. De Nederlandse producenten hebben daarin een stapje voor, omdat Belgische bedrijven duurder zijn.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud