Ahold Delhaize pakt Belgische winkels aan

De Belgen vulden hun winkelmanden in het eerste kwartaal minder dan begin vorig jaar. ©Phil Nijhuis / Hollandse Hoogte

De supermarktgroep gaat 120 winkels moderniseren om de omzetdaling in ons land tegen te gaan. België bleef ook in het eerste kwartaal het zwakke broertje.

Ahold Delhaize  boekte in de eerste drie maanden van het jaar een totale omzet van 15,8 miljard euro, bijna 3 procent meer dan het jaar ervoor. Dat is ongeveer wat de analisten hadden verwacht. De bedrijfswinst kwam uit op 604 miljoen euro, 8,1 beter dan begin 2016. De distributiegroep kon dankzij de synergieën van de fusie tussen Ahold en Delhaize de aanhoudende prijsdalingen in de VS - waar ze bijna twee derden van de inkomsten genereert - het uitblijven van zware weersomstandigheden (die over de plas massa-inkopen teweegbrengen) en de slechte timing van Pasen compenseren.

De twee Amerikaanse takken van de keten - Ahold USA en Delhaize America (met de ketens Hannaford en Food Lion) - boekten respectievelijk 5,97 miljard euro en 3,9 miljard euro omzet in het eerste kwartaal. De deflatie duwde de prijzen in het eerste kwartaal 1,3 procent lager, in lijn met het vorige kwartaal. De strijd met de concurrentie blijft er bijzonder hard. Ahold Delhaize kon evenwel zijn marktaandeel in de VS behouden. De operationele marge  (de verhouding tussen de bedrijfswinst en de omzet) daalde bij Ahold USA lichtjes tot 4,2 procent, bij Delhaize America was dat 3,9 procent, 0,5 procentpunt beter dan in het eerste kwartaal van 2006.

Probleemkind

België blijft met een omzetdaling van 1,1 procent tot 1,18 miljard euro de zwakst presterende regio in de groep. Volgens Ahold Delhaize vulden de Belgen - in eigen supermarkten - gemiddeld minder hun winkelmand in het eerste kwartaal. Gefranchiseerde supermarkten deden het wel goed. De bedrijfswinst bedroeg 28 miljoen euro, 6,7 procent minder dan het jaar ervoor in dezelfde periode. De operationele marge daalde lichtjes tot 2,4 procent.

Om het tij te keren gaat Delhaize op zijn historische thuismarkt meer dan 120 winkels verbouwen 'om de klantervaring te moderniseren'. Delhaize gaat zowel eigen winkels als gefranchiseerde supermarkten aanpakken. De groep heeft in totaal zo'n 800 winkels in ons land.

De Belgische winkels doen het merkelijk minder goed dan de Nederlandse. Daar klom de omzet met 3,9 procent tot 3,3 miljard euro. Zowel de supermarkten als de e-commercesites bol.com en ah.nl (Albert Heijn) deden het goed. Bij Albert Heijn werden de resultaten ondersteund door een promotionele campagne voor pannen. Het verkocht er meer dan 3 miljoen tijdens het eerste kwartaal. De operationele marge in Nederland is dubbel zo groot als die in België: 5 procent, tegenover 4,7 procent het jaar ervoor in dezelfde periode.

Ahold Delhaize meldt dat bol.com zijn klantenbestand vergroot heeft in België, maar plakt daar geen cijfers op.

Synergieën

De groep - ontstaan uit de fusie van Ahold met Delhaize - realiseerde in het eerste kwartaal voor 56 miljoen synergieën. De integratie van de twee hoofdkwartieren liet Ahold Delhaize toe om dit kwartaal 6 miljoen euro te besparen.

De supermarktreus bevestigt voor het ganse jaar de doelstelling van 220 miljoen euro synergieën en gaat er ook van uit dat de operationele marge 'zal stijgen' tegenover 2016. Hij mikt tegen 2019 nog steeds op 500 miljoen euro synergieën per jaar, een bedrag dat het reeds in het verleden naar voren schoof.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect