Albert Heijn blijft in België en opent tientallen winkels

Sinds Ahold Delhaize overname, rees de vraag of Albert Heijn in België zou blijven. ©BELGAIMAGE

Albert Heijn blijft zijn zusterketen Delhaize beconcurreren in België. De Nederlandse supermarktketen lokt ook heel wat niet-Delhaize-klanten en kan een antwoord bieden op de komst van de prijsvechter Jumbo.

De supermarktketen Albert Heijn blijft aanwezig in België. Dat heeft het moederbedrijf Ahold Delhaize  maandag aangekondigd. Albert Heijn opent 30 tot 50 nieuwe winkels en verdubbelt zo zijn winkelpark, dat nu 42 winkels telt.

Met de aankondiging beantwoordt Ahold Delhaize eindelijk de vraag die gesteld wordt sinds Ahold in 2016 zijn Belgische concurrent Delhaize overnam. Waarnemers vroegen zich af of Albert Heijn zich na de overname zou terugtrekken uit de Belgische markt.

Ook nieuwe Delhaizes

Ook de zusterketen Delhaize zal nieuwe winkels openen, zegt CEO Xavier Piesvaux aan de Franstalige zakenkrant L'Echo. Het gaat om zo'n 100 in de komende drie tot vier jaar.

In de Delhaize-winkels komen afhaalpunten van Bol.com.
Maarten van Tartwijk
Woordvoerder Ahold Delhaize

Dat is in lijn met wat Delhaize eerder bekendmaakte. In juni zei Piesvaux dat zijn keten in 2019 40 nieuwe winkels zou openen.

Delhaize wil winkels openen die uitgebaat worden door zelfstandigen, maar ook winkels die Delhaize zelf uitbaat zijn volgens de CEO niet uitgesloten.

Daarnaast wil de keten - zoals eerder aangekondigd - 200 winkels openen van Fresh Atelier. Dat is een stadswinkel waar verse voeding wordt gemaakt en klanten online bestelde boodschappen kunnen afhalen.

Jumbo

'Albert Heijn ideale wapen tegen Jumbo'

Marketingprofessor Gino Van Ossel (Vlerick Business School) dacht na de overname van Delhaize door het Nederlandse Ahold dat Albert Heijn zou verdwijnen uit België. 'Maar al geruime tijd zag ik dat de keten toch zou blijven.'

Hoezo?

'Albert Heijn bleef winkels openen en er zijn sinds de fusie van Ahold en Delhaize (in 2016, red.) ook enkele dingen veranderd. Zo opent de goedkope Nederlandse keten Jumbo binnenkort Belgische winkels. Albert Heijn heeft ongeveer hetzelfde profiel. Ahold Delhaize wil het speelveld niet open laten voor Jumbo.'

Samen willen Albert Heijn en Delhaize bijna 400 winkels openen. Is daar wel plaats voor?

'Toch wel. Het gaat vooral om kleine buurtwinkels zoals Shop & Go, Proxy en Fresh Atelier. Die zijn een pak kleiner dan de grote supermarkten van Delhaize. In de markt voor snelle boodschappen heeft Carrefour het voortouw genomen met Express. Delhaize wil de achterstand inhalen.'

Wie zal daarvoor de prijs betalen?

'Vooral grote supermarkten. Van alle ketens. De hypermarkten van Carrefour boeren al jaren achteruit en daarom voerde de keten vorig jaar een herstucturering door. Zelfde verhaal bij Delhaize enkele jaren terug. Ook de grote Cora- en Makro-winkels hebben het moeilijk. Colruyt lokt nog steeds meer klanten naar zijn grote winkels, maar ook daar is de groei niet voor eeuwig. Daarom zetten alle ketens in op kleine winkeltypes. Maar ooit zullen ze weer moeten ingrijpen bij de grote verkooppunten.'

Door de beslissing blijven Delhaize en Albert Heijn elkaar beconcurreren, al relativeert Piesvaux dat kannibalisme. 'De twee merken positioneren zich anders. Bij Delhaize gaan klanten vooral voor de ervaring, het assortiment en het lokale aanbod. Bij Albert Heijn gaan ze voor de lage prijzen, Nederlandse producten en de service.'

'Dat er geen overlap is tussen Delhaize en Albert Heijn, is een brug te ver', zegt Gino Van Ossel, een winkelexpert van de Vlerick Business School. 'Maar het koopgedrag is anders. Dat kan Ahold Delhaize dankzij de klantenkaarten van beide ketens perfect in kaart brengen en vergelijken sinds ze tot dezelfde groep behoren.'

Daarnaast is het voor Ahold Delhaize handig om naast met het dure Delhaize ook met het goedkope Albert Heijn actief te zijn in België. Zeker aangezien later dit jaar de eerste Belgische winkels van de Nederlandse keten Jumbo open gaan. Jumbo pakt uit met 'de laagste prijs'.

'Albert Heijn heeft ongeveer hetzelfde profiel als Jumbo', zegt Van Ossel. 'Ahold Delhaize kiest ervoor om Albert Heijn te behouden en het speelveld niet open te gooien voor Jumbo.'

Bol.com

De organisaties achter Delhaize en Albert Heijn smelten niet samen. Delhaize behoudt zijn hoofdkantoor in Molenbeek en Albert Heijn het zijne in Antwerpen. Dat betekent dat beide hun eigen CEO, financiële dienst en personeelsdienst blijven behouden. Wanneer ze nieuwe winkels openen, zullen ze wel met elkaar afstemmen waar die komen.

Ook de logistiek blijft onveranderd. De Delhaize-winkels worden beleverd door de Belgische Delhaize-magazijnen en de Albert Heijn-winkels door Nederlandse magazijnen.

Maandag kondigde Ahold Delhaize ook aan dat Delhaize nauwer zal samenwerken met de webwinkel Bol.com, dat ook een onderdeel is van de Nederlandse supermarktgroep. 'In de Delhaize-winkels zullen afhaalpunten komen van Bol.com', zegt Ahold Delhaize-woordvoerder Maarten van Tartwijk. 'De Belgische en de Nederlandse Albert Heijn-winkels hebben al zulke afhaalpunten.'

'Met drie lokale merken zijn we het nummer twee van België (na Colruyt Group, red.)', zegt Wouter Kolk, de directeur Europa van Ahold Delhaize en de CEO van Albert Heijn. 'Zowel online als offline zijn we sterk gepositioneerd. We zitten op het goede spoor om te groeien.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect