interview

'Albert Heijn maakt eerste winst in België'

©ANP

Ahold gaat met goede cijfers de overname van Delhaize tegemoet. De toekomst van Albert Heijn in België blijft wel onzeker.

Het Nederlandse supermarktenbedrijf Ahold heeft voor de laatste keer zijn financiële jaarresultaten voorgesteld. Volgend jaar zal het moederbedrijf van onder andere de webwinkel Bol.com en de supermarktketen Albert Heijn gefuseerd zijn met zijn Belgische concurrent Delhaize en door het leven gaan als Koninklijke Ahold Delhaize.

Opvallend: CEO Dick Boer en CFO Jef Carr repten gisteren met geen woord over de prestaties van de intussen 39 Belgische Albert Heijn-winkels. Dus vragen we er maar zelf naar.

Hoe vergaat het Albert Heijn in België, vijf jaar na zijn komst?
Jeff Carr (CFO): ‘Heel erg goed. Nog steeds groeit Albert Heijn er fors. Vorig jaar waren onze Belgische winkels voor het eerst winstgevend.’

We investeren volop in het fors groeiende Bol.com. Voorlopig stellen we ons niet tot doel om winst te maken.

Zullen ze dat volgend jaar nog zijn? Jullie moeten door de overname van Delhaize acht Belgische winkels afstoten van de concurrentiewaakhond.
Dick Boer (CEO): ‘We wachten het officiële oordeel van de Belgische Mededingingautoriteit af. Pas na het officiële oordeel en nadat Ahold en Delhaize zijn gefuseerd, kunnen we beginnen te werken aan onze toekomstige strategie in België. Nu hebben we nog geen overzicht van elkaars prestaties. Maar wat we in juni - toen we onze fusie aankondigden - hebben gezegd, blijft gelden: Delhaize blijft in België het voornaamste merk van Ahold Delhaize.’

Zullen jullie – zoals oorspronkelijk gepland – tegen eind dit jaar 50 Albert Heijn-winkels hebben in ons land?
Boer: ‘Ook daar kunnen we pas na de fusie over oordelen.’

De kans dat Albert Heijn in België blijft, lijkt bijzonder klein.
Boer: ‘Ik wil het laten bij de uitspraken die ik net gedaan heb.’

De toekomst van Albert Heijn in België zal pas duidelijk worden na de fusie met Delhaize.

Op 14 maart kunnen de aandeelhouders van Ahold en Delhaize de fusie goed- of afkeuren. Bent u er gerust op?
Boer: ‘Of de fusie doorgaat of niet, zal worden beslist door de aandeelhouders. Daar kan ik vrij weinig over zeggen. Maar we voelen ons comfortabel, want we hebben in de afgelopen maanden veel met de aandeelhouders gesproken.’

Er is ophef over de bonussen van enkele toplui, vooral die van Delhaize-topman Frans Muller staat ter discussie.
Boer: ‘De fusie is één ding, de bonussen nog iets anders. We begrijpen de gevoeligheid die rond de bonussen hangt volledig. Maar om die bonussen te krijgen moeten de toplui goed presteren en doelstellingen bereiken. Ze moeten ervoor zorgen dat onze toplui aan boord blijven om de fusie in goede banen te leiden.’

Maken jullie zich intussen zorgen om Bol.com, dat nog steeds verlieslatend is?
Carr: ‘Het businessmodel van Bol.com is winstgevend, maar toch maken we nog geen winst, want we investeren volop. In 2015 en 2016 investeren we 60 miljoen euro. Om de merkbekendheid te vergroten, de website te verbeteren en nieuwe producten aan het aanbod toe te voegen.’

Ahold, het moederbedrijf van Bol.com en Albert Heijn, zag in 2015 zijn omzet met 16,6 procent stijgen naar 32,8 miljard euro. Het onderliggende bedrijfsresultaat steeg met 15,3 procent naar 1,2 miljard euro. De nettowinst steeg met 43,3 procent naar 594 miljoen euro. De onlinetak groeit fors. In het laatste kwartaal groeiden webwinkels als Bol.com, Peapod en AH.nl met dertig procent. Midden dit jaar wil Ahold een fusie met concurrent Delhaize hebben afgerond.

‘Dit jaar zal Bol.com de grens van 1 miljard euro omzet overschrijden en nog steeds groeit de webwinkel aan een tempo van dertig procent. De groeimogelijkheden zijn nog immens groot. Qua boekenverkoop zijn we al het nummer één van Nederland, maar in andere categorieën nog niet. Nu volop investeren is nodig, want in de Benelux is er geen plaats voor een grote hoeveelheid van dergelijke platformen.’

Maar wat na 2017? Wanneer wilt u winst maken?
Carr: ‘Intern hebben we natuurlijk doelstellingen, maar die maken we niet openbaar. In 2017 zullen we ons afvragen of we niet moeten blijven focussen op groei.’

Is het de bedoeling naar nog andere Europese landen te trekken met de webwinkel?
Boer: ‘Met Bol.com focussen we op de Benelux. Plannen om verder te gaan zijn er niet.’

‘We hebben Bol.com in 2012 overgenomen en dat blijkt strategisch een heel goede zet te zijn geweest. De webwinkel an sich doet het goed. In Nederland zijn we het nummer één en in België groeien we met meer dan 60 procent. Maar Bol.com heeft ook gezorgd voor een verandering van het DNA van ons hele bedrijf. We combineren offlineverkoop steeds succesvoller met onlineverkoop.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n