Alibaba verkoopt Colruyts Cara Pils in China

©Photo News

Een jaar nadat de Chinese internetreus Alibaba heeft aangekondigd te willen samenwerken met Belgische bedrijven, heeft hij een akkoord gesloten met JBC en Colruyt. Dankzij technologie hebben die geen winkels meer nodig om uit te breiden.

Belgische bedrijven tasten de Chinese markt af door samen te werken met China’s grootste e-commercereus Alibaba. Nadat de kledingketen JBC al met hem in zee is gegaan, begint ook de supermarktgroep Colruyt een samenwerking. Daardoor kunnen Chinezen niet alleen makkelijk kleding van JBC kopen, maar ook Cara Pils en andere huismerkproducten van Colruyt.

Alibaba groepeert verschillende bekende webplatformen waarop bedrijven hun koopwaar in de kijker kunnen zetten. Chinezen die iets kopen in de Alibaba-webwinkels betalen de e-commercegigant, en die stort het geld na aftrek van een commissie door naar de verkoper. Tegelijk krijgt de verkoper de opdracht zijn product naar de klant te sturen. Alibaba biedt dus zelf geen producten aan, maar opereert uitsluitend als tussenschakel.

Zijn platformen zijn weliswaar een doorgeefluik met een gigantisch bereik. Wat Bol.com is voor de Lage Landen, is Alibaba des te meer voor China en ver daarbuiten. In het boekjaar dat in maart 2016 eindigde, zijn er voor een duizelingwekkende 3.000 miljard yuan (398 miljard euro) goederen verhandeld op de websites van de webwinkelmoloch.

JBC

‘Wij hebben een shop op Tmall, het belangrijkste platform van Alibaba’, zegt Dominiek Willemse, de operationeel directeur van JBC. De keten biedt er haar kinderkledij aan.

In 2015 trok JBC dankzij een samenwerking met de Chinese webwinkel Deesha naar de Chinese markt. Daar werkten al 16 JBC-medewerkers, die er het productieproces opvolgen. Aangezien JBC de helft van zijn kleding in China laat maken, was het interessant voor het bedrijf om ter plaatse te verkopen.

In samenwerking met Deesha werd een deel van de kleding te koop aangeboden op de Alibaba-webwinkel Tmall. De samenwerking met Deesha werd intussen verbroken, waardoor Alibaba momenteel het enige verkoopkanaal van JBC in China is.

De verwachtingen zijn groot. ‘We willen echt wel inzetten op de Chinese markt en Alibaba. Daarom hebben we zopas een lokale verantwoordelijke voor de Chinese markt in dienst genomen en zullen we ook een technische partner aanstellen die samenwerkt met Alibaba.’

Willemse benadrukt wel dat JBC nog een lange weg te gaan heeft in China. ‘We gaan alles stap voor stap opbouwen’, zegt hij. ‘We bekijken of we nog met andere Chinese partners kunnen werken of zelf een webshop kunnen oprichten.’

Colruyt

Ook Colruyt bouwt traag maar gestaag aan de weg naar China. Dankzij Alibaba kunnen Chinese winkels en winkelketens sinds januari Cara Pils en nog enkele andere huismerkproducten kopen. Al jaren verkoopt Colruyt via zijn dochterbedrijf Colex huismerkproducten aan bedrijven in de hele wereld.

Vorig jaar bracht dat 40 miljoen euro in het laatje bij het bedrijf, dat een totaalomzet van 9,2 miljard euro boekte. Dat cijfer wil Colruyt opdrijven door samen te werken met Alibaba.

‘Colex is in januari begonnen met een proefproject op Alibaba.com’, zegt woordvoerder Hanne Poppe. ‘Die website is internationaal, dus niet specifiek gericht op de Chinese markt. Momenteel bieden we ongeveer vijftig producten aan. Cara Pils maar ook bijvoorbeeld mosterd, mayonaise, ketchup en cornflakes.’

Voorlopig verkoopt Colruyt via Alibaba alleen aan professionals, maar het bekijkt of het - net als JBC - rechtstreeks aan gewone Chinezen kan verkopen. ‘We onderzoeken of een samenwerking met Tmall interessant kan zijn’, zegt Poppe. ‘Maar dat project staat nog in zijn kinderschoenen.’

De Belgen moeten niet lang aandringen bij Alibaba om toegelaten te worden tot zijn platformen.

Een jaar geleden bracht Jack Ma, de stichter en CEO van Alibaba, de Belgische premier en enkele bedrijfsleiders een bezoek om te bekijken hoe zijn bedrijf met hen kan samenwerken.

De groeiende Chinese middenklasse hunkert naar westerse mode en voeding. Door allerlei voedselschandalen - met onder andere vervuild melkpoeder voor baby’s - staan veel Chinezen argwanend tegenover Chinese producten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect