Amazon opent aanval op Belgische markt

Amazon hoopt de online shoppende Belg in zijn kamp te krijgen. ©BELGAIMAGE

Onbeperkt pakjes gratis laten leveren en eindeloos series streamen: de e-commercereus Amazon stelt zijn abonnementsformule Prime open voor de Benelux, in een aanval op e-retailers zoals Coolblue en Bol.com.

De Amerikaanse technologiereus Amazon lanceert woensdagochtend een salvo in de strijd om de online uitgaven van de Belg. 'Amazon Prime', de abonneeformule van het bedrijf, staat voortaan open voor de hele Benelux. Voor 3,99 euro per maand kunnen nu ook Vlamingen en Nederlanders intekenen op Prime, waarmee ze meer dan een miljoen producten binnen 24 uur gratis kunnen laten leveren. Volgend jaar in april stijgt de prijs naar 5,99 euro per maand. Walen hadden via de Franse site al eerder toegang.

Maar Prime blijft niet beperkt tot online shoppen. Abonnees hebben ook toegang tot Prime Video, de online streamingdienst en Netflix-rivaal, en Prime Photo, waarmee onbeperkt foto's vanop verschillende toestellen online opgeslagen kunnen worden. Prime-leden hebben ook toegang tot een aantal exclusieve deals, de jaarlijkse Prime Day en onderdelen van het gamestreamingplatform Twitch. Die laatste is bij jongeren erg populair. 

Breed scala

Prime telt wereldwijd tientallen miljoenen klanten in dertien landen. Exacte cijfers geeft Amazon niet. De formule zag al het levenslicht in 2005 in de Verenigde Staten, waar volgens Amerikaanse media nu bijna de helft van de huishoudens een abonnement zou hebben. Sindsdien zwermde het programma uit naar onder meer het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, en dit jaar nog India, China en Mexico. 

Op de Brusselse beurs gaat het aandeel van Ahold Delhaize, eigenaar van Bol.com, flink hoger. 

Beleggers zijn dus niet onder indruk van het nieuws dat Amazon met het Prime-lidmaatschap Bol.com het vuur aan de schenen willen leggen. Tegelijk reageren ze op de derde kwartaalresultaten, die voorbeurs gepubliceerd werden. 

In een call met analisten toonde CEO Dick Boer zich evenmin onder de indruk. 'Wij weten hoe we moeten omgaan met Amazon, want we komen het bedrijf overal ter wereld tegen.' 

Amazon ziet het programma als een 'all-you-can-eat'-formule. Het probeert het te voorzien van een zo uitgebreid mogelijk scala aan diensten, die een breed publiek moeten verleiden. Zo bevat Prime in het thuisland heel wat meer opties, zoals een Spotify-achtige online muziekdienst (Prime Music) en de mogelijkheid om pakjes binnen twee uur na bestelling in ontvangst te nemen (Prime Now). 

Light

Zover is het in ons land lang nog niet. Amazon introduceert de lightversie van Prime in ons land ook via een nogal onorthodox handigheidje. Een aparte subsite 'www.amazon.be' bestaat niet en daar zijn voorlopig ook geen plannen voor. Nederlandstaligen die in eigen taal wilden shoppen, konden sinds vorig jaar wel terecht op de Duitse subsite amazon.de. Daar is, na even zoeken, een Nederlandstalig luik te vinden, met vertalingen van productbeschrijvingen, praktische informatie en navigatie. 

Amazon introduceert de light-versie van Prime in ons land ook via een nogal onorthodox handigheidje.

Het is ook langs die weg dat Vlamingen Prime-abonnee zullen kunnen worden, in de eigen taal en met de vertrouwde betaalmethodes. Amazon hanteert de methode omdat de Duitse online winkel al twintig jaar bestaat en zo een van de meest uitgebreide in Europa is. Vlamingen kunnen dan profiteren van eenzelfde brede productselectie. Het Franstalige publiek kan terecht op amazon.fr, en had al iets langer toegang tot Prime. 

Marketingpush

Het manoeuvre van Amazon, begeleid door een stevige marketingpush, is een koude douche voor lokale e-commercebedrijven, zoals Bol.com (eigendom van de supermarktgroep  Ahold Delhaize) en Coolblue. Bij hen is de levering van pakketjes de volgende dag, indien voor middernacht besteld, al langer de standaard.

Maar zij hebben naast de e-commercediensten weinig andere ijzers in het vuur zitten, zoals het eindeloos streamen van series en films. Het is net dat brede scala aan producten waarmee Amazon de online shoppers hoopt weg te lokken van Bol.com, Coolblue of Zalando. De afgelopen jaren had Amazon zich erg op de vlakte gehouden over initiatieven in België. 

Netflixzieltjes

Amazon neemt niet alleen lokale spelers in het vizier. Prime Video gaat nadrukkelijker de strijd aan met Netflix. Amazon rolde de online streamingdienst vorig jaar in december al wereldwijd uit, ook in België. Maar als onderdeel van Prime schotelt Amazon haar serie- en filmaanbod nu nog nadrukkelijker onder de neus van de Belgische klant.

Amazon introduceert de light-versie van Prime in ons land ook via een nogal onorthodox handigheidje.

Door daar tot 31 maart maar 3,99 euro voor aan te rekenen, wil het duidelijk Netflix-zieltjes winnen. De prijs van een Netflix-basispakket is 7,99 euro. De prijzen van duurdere bundels, onder andere voor HD en 4K, gingen recent nog de hoogte in bij Netflix. De grote vraag zal zijn wie kwalitatief het verschil kan maken. Amazon beroept zich alvast op enkele prijzenpakkers, zoals de serie 'Mozart in the Jungle' en 'The Grand Tour', de opvolger van 'Top Gear'. 

'The Grand Tour' is een van de blikvangers op Prime Video. ©AFP

De push van Amazon richting de Vlaamse markt gaat voorlopig niet gepaard met de komst van extra jobs of een Belgisch Amazon-magazijn. Klantenondersteuning zal geleverd worden vanuit de buurlanden, en voor supersnelle leveringen is een magazijn in ons land voorlopig geen must. Het betekent mogelijk wel een nieuwe boost voor de ongeveer 4.000 Belgische handelaars die hun waren op Amazon aanbieden.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect