'België is wél het Mekka van de e-commerce'

©Dries Luyten

Bij logistieke bedrijven is gemor te horen over de doemberichten over e-commerce in België. ‘Wij verdubbelen elk jaar. België is wél het Mekka van de e-commerce, of kan het worden.’

20.000 jobs loopt België mis doordat Belgen meer dan de helft van de 7,4 miljard euro die ze vorig jaar online hebben uitgegeven, spenderen bij buitenlandse webwinkels als Bol.com en Zalando. Belgische initiatieven komen amper van de grond doordat nachtwerk - noodzakelijk voor snelle leveringen - bijna onmogelijk is en doordat de loonkosten te hoog zijn, luidt handelsfederatie Comeos de noodbel.

Personeel verdubbelen

500
Op een doorsnee dag werken er bij Katoen Natie 500 mensen voor webwinkels zoals Nespresso en Gamma. Dat aantal verdubbelt elk jaar.

Maar die pessimistische boodschap van winkelbedrijven, die al enkele jaren klinkt, stoort logistieke spelers zoals Katoen Natie en Kuehne + Nagel mateloos. ‘België is helemaal niet slecht bezig met e-commerce’, zegt Dirk Lannoo, de vice-CEO van Katoen Natie. ‘Op dalmomenten stellen wij in onze e-commercemagazijnen 400 tot 500 mensen tewerk. Dat aantal verdubbelt elk jaar. Op piekmomenten, zoals in de aanloop naar de feestdagen, versturen zelfs 1.500 werkkrachten pakjes vanuit onze distributiecentra.’

Een rondvraag in de sector leert dat heel wat internationale bedrijven e-commerce vanuit België regelen. Een voorbeeld is het Deense speelgoedmerk Lego. Eender waar u in Europa, Nieuw-Zeeland of Australië op de Lego-webwinkel blokjes koopt: altijd worden ze opgestuurd vanuit het Kuehne + Nagel-magazijn in Geel.

Ook producten die door Belgen, Nederlanders en Luxemburgers via het internet worden gekocht bij de van oorsprong Nederlandse doe-het-zelfketen Gamma, komen uit Belgische magazijnen. Nespresso stuurt zijn koffiecapsules vanuit ons land naar Belgische klanten.

Al 100 nieuwe jobs door webwinkel IKEA

De Zweedse meubelketen IKEA wil zijn e-commerceactiviteiten in België opdrijven. Hij wil daarvoor nachtwerk invoeren. ‘We hebben al aftastende gesprekken gehouden met de vakbonden en binnenkort willen we officieel met hen rond de tafel zitten’, zegt woordvoerder Steven De Smet. ‘Over aftastende gesprekken kan ik zeggen dat de vakbonden inzien dat nachtwerk ons bedrijf kan laten groeien.’

IKEA lanceerde zijn webwinkel in september. Maar het is nog geen volwaardige webshop. Mensen kunnen online bestellen, maar moeten hun meubelen afhalen in een afhaalpunt. ‘We willen binnenkort ook de mogelijkheid bieden om online bestelde producten aan huis geleverd te krijgen’, zegt De Smet.

In de afgelopen maanden breidde IKEA zijn onlineactiviteiten al fors uit. In september begon het bedrijf met één afhaalpunt in een winkel en één losstaand afhaalpunt. ‘Intussen kunnen mensen pakketten afhalen in zes van onze acht winkels en in twaalf externe afhaalpunten’, zegt Desmet.

IKEA nam voor zijn webshops al 100 extra werkkrachten in dienst. ‘Ze zijn aan de slag op onze klantendienst, maar ook in onze winkels en in ons magazijn in Genk. We gaan ongetwijfeld nog extra nieuwe personeelsleden aannemen, maar we weten nog niet precies hoeveel.’

De Amerikaanse sportartikelenproducent Nike heeft zijn Europese e-commercemagazijn in de Kempen staan en stuurt van daaruit zelfs webwinkelpakjes naar Moskou en Tel Aviv. Nike heeft net aangekondigd dat het zijn e-commercemagazijnen in de Kempen nog zal uitbreiden.

Dicht bij de klant

‘Wij zijn een Nederlands bedrijf, maar toch verzenden wij onze pakjes voor de hele Benelux vanuit de Katoen Natie-magazijnen in België’, zegt Rudi Petit-Jean, de CEO van Gamma België. ‘Ik weet dat de loonkosten in Nederland lager liggen en dat vaak wordt gezegd dat het beter is vanuit Nederland te werken, maar toen wij enkele jaren geleden een aanbesteding uitschreven, kwam het Belgische Katoen Natie als beste uit de bus...’

Ook Nespresso vindt België een aantrekkelijk land om aan e-commerce toe doen. ‘De loonkosten zijn misschien wat hoger dan in andere landen, maar daar staat tegenover dat we dicht bij onze klanten zitten en dat primeert’, zegt Nespresso-woordvoerder Suzanne Decock. Ze rekent erop dat Nespresso dit jaar opnieuw zal groeien, wat zal leiden tot extra jobs in België.

De logistieke spelers erkennen wel dat ze het makkelijker hebben dan winkelbedrijven om e-commerce op poten te zetten. ‘Wij kunnen al jaren nachtwerk organiseren, terwijl retailbedrijven dat pas sinds vorig jaar mogen. Daarvoor moeten ze nieuwe arbeidsovereenkomsten afsluiten en dat is niet eenvoudig’, zegt Gerry Bosmans, de logistiek directeur van Kuehne + Nagel België. ‘Maar ik denk dat België echt wel op de goede weg is. De loonkosten dalen, waardoor de kloof met Nederland en Duitsland kleiner wordt.’

Imagoprobleem

‘De loonkosten zijn bij ons hoger, maar het verschil verkleint’, zegt Lannoo van Katoen Natie. ‘Maar het is belangrijk dat we focussen op de sterktes van de e-commercesector in ons land: we liggen centraal tussen Londen, Amsterdam en Frankfurt. Internationale pakjesbedrijven zoals FedEx, DPD en DHL hebben belangrijke vestigingen in onze buurt, waardoor we bestellingen snel kunnen leveren bij klanten.'

'Ook de centraal gelegen luchthaven van Zaventem en de havens zorgen ervoor dat we snel kunnen werken. België is het Mekka van de e-commerce, of kan dat in ieder geval worden. Die boodschap zou de sector beter verspreiden, in plaats van doorlopend te wijzen op zwakkere punten. Die doemberichten worden ook in het buitenland gelezen, waardoor België internationaal een slecht imago krijgt wat e-commerce betreft. Dat werkt averechts.’

Ook Bosmans merkt op dat België zich internationaal niet goed in de markt zet. ‘Nederland is wat dat betreft sterker dan ons. Zij zijn een sterk e-commerceland en dragen dat perfect uit. Wij merken dat het vaak moeilijk is om grote, internationale bedrijven aan te trekken. Vooral bij Amerikaanse bedrijven kampen we met een perceptieprobleem.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n