België verliest nog meer terrein met e-commerce

©ANP

In 2016 kwam 53,7 procent van wat Belgen online kochten uit het buitenland.

Voor het eerst hebben Belgen meer uitgegeven via buitenlandse webshops zoals Bol.com of Zalando dan via Belgische webwinkels, meldt De Standaard op basis van cijfers van sectorfederatie Comeos.

Het marktaandeel van buitenlandse spelers loopt op. In 2015 controleerden buitenlandse webwinkels 47,5 procent van de Belgische markt. In de jaren ervoor lag het percentage lager.

20.000 misgelopen jobs

Belgen kochten in 2016 15 procent meer online

Vorig jaar kochten Belgen online 15 procent meer dan in 2015. In totaal spendeerden we 7,43 miljard euro online, waarvan 4 miljard naar het buitenland stroomde. Dat betekent dat 7,86 procent van de goederen die winkels verkochten niet via fysieke winkels werden verkocht, maar via webwinkels.

Doordat Belgen zo veel in het buitenland kopen, loopt ons land jobs mis. Het gaat volgens Comeos om 13.739 jobs sinds het aantreden van de regering-Michel. De belangenorganisatie verwacht dat dat aantal tegen het einde van de regeerperiode zal oplopen tot 20.000.

'We zijn de strijd vooral aan het verliezen door de hoge loonkosten in ons land', zegt Comeos-voorzitter Dominique Michel in De Standaard. 'Die liggen bij ons 17 procent hoger dan in Nederland en Duitsland', zegt hij. 'En als de taxshift in 2019 zijn maximale impact heeft bereikt, zal dat nog steeds 15 procent zijn.'

Nachtwerk blijft probleem

Ook de wetgeving rond zondags- en nachtwerk speelt de sector parten. Bedrijven die pakjes vanuit hun winkels willen versturen klagen dat het in de praktijk onmogelijk is om 's nacht personeel aan het werk te zetten. Daarvoor moeten ze de toestemming krijgen van drie vakbonden.

'40 procent van de Belgen shopt 's avonds en 's nachts online', zegt Michel. 'Terwijl in België de nacht al om 20 uur begint. Die order kun je dus niet meer uitvoeren voor een levering de volgende dag. En de consument kan niet meer wachten. Levertermijnen zijn intussen zelfs belangrijker geworden dan de prijs.'

Kris Peeters wil bemiddelen

Minister van Economie Kris Peeters (CD&V) wil een bemiddelingsprocedure op poten zetten voor wanneer onderhandelingen over nachtwerk tussen de directie van en de vakbondsvertegenwoordigers bij een bedrijf mislopen. Peeters erkent ook dat de loonkosten het grootste probleem zijn en wil samen met Comeos naar een oplossing zoeken.

De minister wijst er ook op dat er positieve initiatieven zijn. Hij verwijst naar Schoenen Torfs, dat zijn webwinkel vanuit België regelt, en naar Decathlon, dat een nieuw magazijn bouwt voor zijn webwinkel in België en Nederland. Het bedrijf slaagt er wel niet in om nachtwerk te organiseren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud