Belgische 'Bol.com-uitdager' bereidt offensief voor

Zoals kleine handelaars op een klassieke markt producten verkopen in eigen kraampjes, kunnen ze via Storesquare hun koopwaar aanbieden op het internet. ©Dieter Telemans

Het Belgische Storesquare wil samen met lokale handelaars de concurrentie aangaan met webwinkelreuzen zoals Bol.com, Amazon en Alibaba. Daarvoor voert het een kapitaalverhoging door.

1 miljoen euro
Vorig jaar verkochten in totaal 1.600 zelfstandige winkeliers voor in totaal 'meer dan 1 miljoen euro' aan producten via Storesquare.

De naam Storesquare zegt u wellicht niks, maar daar wil het twee jaar oude Belgische bedrijf in de komende maanden iets aan veranderen met een marketingcampagne. 'In de afgelopen maanden hebben we onze webwinkel verbeterd en in de komende jaren willen we hem met reclame in de markt zetten. Daarom voeren aandeelhouders KBC en Roularta een kapitaalverhoging uit van 5 miljoen euro, waardoor de webshop nu over 8,7 miljoen euro beschikt', zegt Xavier Bouckaert, de CEO van Roularta  .

Die uitgever controleert Storesquare: hij bezit 70 procent van de aandelen. De rest is in handen van de bankgroep KBC  en de zelfstandigenorganisatie Unizo. De kapitaalverhoging, die door de website Derijkstebelgen.be aan het licht kwam, zal ook worden gebruikt om het 25-koppige personeelsbestand met zeven mensen te versterken.

Zelfstandigen helpen

Dat Unizo in het project zit, komt doordat Storesquare als doel heeft de kleine zelfstandige ondernemer te helpen in de concurrentiestrijd met grote webwinkelreuzen zoals Amazon , Bol.com en Zalando  . Zoals handelaars op een klassieke markt hun koopwaar kunnen aanbieden, kunnen ze dat ook doen op de webshop van Storesquare. Dat doen intussen al 1.600 zelfstandigen.

Klanten die iets kopen bij de webwinkel, betalen aan Storesquare. Dat maakt het geld over aan de lokale handelaar, die het pakketje opstuurt. In ruil voor zijn diensten houdt Storesquare een klein deel van het geld dat de klant betaalt voor zich.

Verlies

In 2020 moet Storesquare break-even draaien.
Xavier Bouckaert
CEO Roularta

Het project staat in zijn kinderschoenen. Vorig jaar werd voor in totaal 'meer dan 1 miljoen euro' (2.739 euro/dag) aan goederen verkocht via het webplatform. 'Maar we groeien snel', zegt Bouckaert. 'In het eerste kwartaal van dit jaar boekten we de omzet die we vorig jaar in een heel jaar geboekt hebben.'

Winstgevend is Storesquare nog niet. 'Het is de bedoeling dat we in 2020 break-even draaien.'

Sinds enkele jaren is ook Bol.com actief met een marktplaats waarop Belgische lokale handelaars hun koopwaar kunnen aanbieden, maar Storesquare beweert het verschil te kunnen maken. 'Wij werken nauwer samen met handelaars dan de grote jongens', zegt Bouckaert. 'Bij ons weet je beter bij wie je koopt. Bovendien gebruiken de grote spelers handelaars soms als proefkonijn. Als hun producten goed verkopen, bieden de grote spelers ze nadien zelf aan.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect