opmerkelijk

Bliksemstart voor Alibaba op Singles' Day

Singles' Day lijkt weer een goudmijn te worden voor Alibaba. Tijdens de eerste 20 minuten van het kortingenfestival gingen al voor bijna 8 miljard euro producten over de toonbank. ©REUTERS

De Chinese e-commercereus verkocht tijdens de eerste twintig minuten van de ludieke vrijgezellenfeestdag al voor 61 miljard yuan (7,9 miljard euro) producten.

11 november is in China een 'feestdag'. Met Singles' Day vindt het grootste shoppingevent van het jaar plaats. Webwinkels pakken dan uit met aanzienlijke kortingen op heel wat producten om vrijgezellen een 'hart onder de riem' te steken. Het initiatief ontstond om tegengewicht te bieden aan Valentijnsdag.

Onder meer voor de Chinese internetreus Alibaba is de 'vrijgezellenfeestdag' een hoogtepunt. De groep verwacht dit jaar zowat een half miljard shoppers uit alle hoeken van de wereld 'over de vloer' te krijgen om met korting een iPhone, koelkast of pakweg cashewnoten op de kop te tikken.

Om het evenement wat extra in de kijker te zetten en de verkoopgolf te stimuleren organiseerde Alibaba zondag een tv-show met onder meer Taylor Swift en het Aziatische popicoon G.E.M. Niet zonder succes blijkbaar.

Handelsoorlog

Want de 24 uur durende shoppingbonanza kende een vliegende start. Tijdens de eerste twintig minuten gingen voor 61 miljard yuan (7,9 miljard euro) producten 'over de toonbank'. 

33,6 miljard euro
extra omzet door Singles' Day
Dit jaar hoopt de e-commercereus na het eendaagse shoppingfestival af te kloppen op 33,6 miljard euro.

Vorig jaar zamelde Alibaba op Singles' Day 27,2 miljard euro in. Dit jaar hoopt de e-commercereus na het eendaagse shoppingfestival af te kloppen op 33,6 miljard euro.

Investeerders kijken dit jaar met meer dan gewone belangstelling uit naar de koophonger van de Chinese consumenten. Zijn zij nog altijd bereid het geld te laten rollen nu de Aziatische reus, mede door de handelsoorlog met de Verenigde Staten, af te rekenen heeft met een groeivertraging en het bruto binnenlands product (bbp) dit jaar wellicht met minder dan 6 procent aanzwelt?

Europa

De Chinese 'feestdag' lijkt langzaam maar zeker ook over te waaien naar Europa. In ons land vallen tijdens dit verlengd weekend koopjes te doen bij webwinkel Bol.com, elektroketen Mediamarkt, bij de webwinkel van supermarktketen Carrefour en bij die van Dreamland en Collishop, beide onderdeel van de Colruyt Groep.

Eind deze maand en begin volgende maand volgt een nieuw onlinekortingenfestival met de uit de Verenigde Staten geïmporteerde evenementen Black Friday en Cyber Monday. Die zijn in Europa al beter ingeburgerd dan de Chinese variant.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect