Advertentie

Blokker vernieuwt Belgische winkels

Het blokkige Blokker-logo verdwijnt ook in België. ©BELGAIMAGE

Blokker test in het najaar een nieuw winkelconcept in België. Vanaf 2017 moeten alle winkels worden vernieuwd. Dat is nodig, want de Belgische Blokkers zijn zwaar verlieslatend.

Volgens de krant De Telegraaf kondigt het Nederlandse winkelbedrijf Blokker Holding woensdag aan dat het in 2015 een recordverlies van 80 miljoen euro heeft geboekt. ‘Dat cijfer is fout, maar we schreven ook in 2015 rode cijfers’, geeft woordvoerster Sandra Maas toe. Om het tij te keren investeert Blokker 100 miljoen euro in de vernieuwing van zijn Nederlandse winkels. Bij de vernieuwingsoperatie verliezen 440 mensen hun job.

Ook in België gaat het niet goed met Blokker. Sinds 2014 is de keten zwaar verlieslatend. In dat jaar daalde het Belgische nettoresultaat tot een verlies van 1,7 miljoen euro, terwijl het jaar voordien nog 2,6 miljoen euro winst werd geboekt. Ook de omzet daalde, van 136 miljoen naar 130 miljoen euro.

Huismerk

Toch bleef het stil rond de Belgische winkels. Tot nu. ‘In de zomer gaan we de winkels van Waremme en Maasmechelen vernieuwen’, zegt woordvoerster Ingrid Houtkooper. ‘De winkels worden ruimer en er zullen meer merkproducten zijn. Daarnaast introduceren we ook ons eigen huismerk.’ Zelfs het bekende blokkige Blokker-logo wordt vervangen door een eigentijdser beeldmerk.

Een beeld uit een nieuwe, Nederlandse Blokker-winkel. ©ANP

In het najaar zal Blokker de testwinkels monitoren. ‘Als het nieuwe winkelconcept aanslaat bij de Belgen, worden onze 201 Belgische winkels vernieuwd’, zegt Houtkooper. Toch zal Blokker al voor het einde van de test in actie schieten. ‘Vanaf september zullen de producten van ons nieuwe huismerk ook te vinden zijn in onze oude winkels’, zegt Houtkooper.

De vakbonden maken zich voorlopig niet ongerust. ‘De nieuwe formule, die al volop wordt uitgerold in Nederland, doet het met minder personeel’, zegt een vakbondsbron. ‘Maar in de afgelopen jaren is het personeel in de Belgische winkels gestaag afgebouwd.’ Blokker bevestigt dat er voorlopig geen plannen zijn om Belgisch winkelpersoneel te ontslaan.

In de afgelopen jaren is het personeelsbestand van de Belgische winkels gestaag afgebouwd.

Blokker heeft het sinds enkele jaren erg moeilijk door de opkomst van e-commerce. Webwinkels als Bol.com snoepen de keten marktaandeel af. Bovendien leggen ook prijsbrekers als Action Blokker het vuur aan de schenen.

Dat de handel ingrijpende veranderingen doormaakt, had Blokker pas laat door. Familietelg Jaap Blokker, die tot 2010 het bedrijf leidde, was tegen internetverkoop. Daardoor opende Blokker pas onder het bewind van Blokkers neef Roland Palmer een eigen webwinkel. Maar Palmer kon het tij niet keren. Bijna een jaar geleden stapte hij op.

Sinds januari is Casper Meijer de eerste CEO die niet tot de familie behoort. Hij gaat nu schoon schip maken.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud