Bol.com de helft groter in België

©Peter Hilz

De webwinkel van Ahold doet het daarmee in ons land bijna dubbel zo goed als in de buurlanden.

Bij de Nederlandse supermarktketen Ahold, die een maand na de Belgische fusiepartner Delhaize de resultaten over het tweede kwartaal vrijgaf, steeg de omzet met 3 procent naar 8,95 miljard euro. De onderliggende operationele winst lag met 355 miljoen euro 7,3 procent hoger. De nettowinst steeg dan weer met 7,2 procent naar 209 miljoen euro.

In de VS gingen de Ahold-winkels er met 2,4 procent op vooruit en klokte de omzet af op 5,5 miljard euro. In Nederland steeg de omzet met 4,6 procent naar 3 miljard euro. In Tsjechië was de stijging met 0,3 procent naar 403 miljoen erg bescheiden.

Vooral de onlinewinkels van Ahold deden het goed. De webwinkels in de Benelux (AH.nl, AH.be en Bol.com) groeiden met 30 procent. 'In België steeg de omzet van Bol.com zelfs met 50 tot 60 procent', zegt Dick Boer, de CEO van Ahold Delhaize en de voormalige CEO van Ahold. Exacte omzetcijfers voor Bol.com geeft Ahold Delhaize evenwel niet.

De Amerikaanse webwinkel van Ahold - Peapod - doet het dan weer minder goed dan verwacht. 'We rekenden op een groei met een percentage van twee cijfers, maar dat hebben we niet gehaald', zegt Boer. 'Operationele problemen zijn de oorzaak.' In enkele magazijnen is er te weinig capaciteit. 'We werken eraan', zegt Boer.

Merk op dat de fusiepartners een maand na het definitief beklinken van de fusie nog apart de resultaten bekendmaken. In het tweede kwartaal waren Ahold en Delhaize nog niet gefuseerd. Bij Delhaize steeg zoals bekend de omzet met 2,8 procent naar 6,29 miljard euro. De onderliggende bedrijfskasstroom (ebitda) steeg met 5,2 procent naar 414 miljoen euro. Bij de nettowinst was er een stijging van 11,7 procent naar 118 miljoen euro.

Bij Delhaize België stijgt de omzet met 2,6 procent naar 1,3 miljard euro. Het marktaandeel van de keten zit in stijgende lijn. De onderliggende operationele winst steeg met 7,1 procent naar 43 miljoen euro. De onderliggende operationele marge bedroeg 3,3 procent, terwijl dat een jaar geleden nog 3,2 procent was.

Niet tevreden

Daar is Ahold Delhaize blij mee, maar het bedrijf geeft aan dat er bij de supermarkten die het zelf uitbaat nog werk aan de winkel is.

'Onze prestaties worden vooral verbeterd door onze franchisenemers (zelfstandige ondernemers die in opdracht van Delhaize AD Delhaizes, Proxy Delhaizes en Delhaize Shop & Go's uitbaten, red.). Onze geïntegreerde winkels voldoen niet aan de verwachtingen', zegt voormalig Delhaize-CEO en huidig vice-CEO van Ahold Delhaize Frans Muller.

Het is niet de eerste keer dat de supermarktgroep verklaart niet tevreden te zijn met zijn Belgische winkels. Ook in de vorige kwartalen was dat zo. Twee jaar geleden kondigde Delhaize een zware herstructurering aan om zijn eigen winkels winstgevender te maken. Momenteel wordt een nieuwe manier van werken geïntroduceerd, maar die kent veel kinderziektes.

In Zuidoost-Europa stijgt de omzet met 13,4 procent naar 939 miljoen euro. Dat komt vooral door sterke groei in Roemenië en Griekenland. In de VS steeg Delhaizes omzet met 2,9 procent naar 4,6 miljard dollar (4,1 miljard euro). 

De brutomarge van Delhaize Group lag op 24,4 procent van de omzet. Dat is een stijging van 7 basispunten. Het stijgende effect werd getemperd door 'prijsinvesteringen' - prijsverlagingen, dus - in de Verenigde Staten, Griekenland en België.

Lagere prijzen?

Intussen werkt Ahold Delhaize voort aan zijn fusie. Het fusiebedrijf is er dan wel op papier, in de praktijk is er nog werk aan de winkel. Tegen 2019 wil Ahold Delhaize elk jaar 500 miljoen euro besparen in vergelijking met voor de fusie. ‘We zijn op schema om die doelstelling te halen, klinkt het.’De besparing moet er grotendeel komen door lagere prijzen te betalen aan leveranciers. Met zijn grootte wil Ahold Delhaize leveranciers overtuigen om lagere prijzen aan te rekenen.

In Nederland en België ontvangt Ahold Delhaize nu volop producenten. ‘De discussie is gestart’, zegt Boer. ‘Zowel voor ons als voor onze leveranciers zijn er kansen. Maar het is nog te vroeg om het te hebben over de resultaten van de gesprekken.’

Niet alleen in de België en Nederland wil Ahold Delhaize minder betalen voor de producten die het inkoopt. Ook in de VS is veel voordeel te boeken. ‘Maar daar gaan de gesprekken met leveranciers pas in september van start’, aldus Muller.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud