Bol.com rondt kaap van 1 miljard euro omzet

©Dries Luyten

Als eerste webwinkel in België en Nederland breekt Bol.com dit jaar een record door 1 miljard euro omzet te boeken.

Bol.com, de webwinkel van de Nederlands-Belgische supermarktgroep Ahold Delhaize , verbreekt deze maand een record. Van januari tot november heeft het in België en Nederland 1 miljard euro omzet geboekt.

Het is de eerste in België en Nederland actieve webwinkel die dat cijfer haalt, kondigde Ahold Delhaize-CEO Dick Boer donderdag aan tijdens de voorstelling van de derdekwartaalresultaten van zijn bedrijf.

Nog geen winst

Een jaar geleden boekte Bol.com nog 680 miljoen euro omzet. Hoeveel van de omzet uit België komt en hoeveel uit Nederland, is niet bekend. Maar destijds gaf Bol.com aan dat 17 procent van de toen 6 miljoen klanten Belg was.

50 tot 60 procent
De omzet van Bol.com stijgt in ons land dit jaar met 50 tot 60 procent.

Wellicht is België vandaag nog belangrijker voor Bol.com. In augustus gaf Ahold Delhaize aan dat Bol.com fors groeit in ons land. 'In België stijgt de omzet van Bol.com met 50 tot 60 procent', zei Boer toen.

Winstgevend zal Bol.com de komende tijd nog niet worden. Ahold Delhaize investeert volop in de groei van het bedrijf. 'Het businessmodel van Bol.com is winstgevend, maar toch maken we nog geen winst, want we investeren volop. In 2015 en 2016 60 miljoen euro', zei Jeff Carr, de financieel directeur van Ahold Delhaize in maart.

Alibaba

'De groeimogelijkheden zijn nog immens groot. Qua boekenverkoop zijn we al het nummer één van Nederland, maar in andere categorieën nog niet. Nu volop investeren is nodig, want in de Benelux is er geen plaats voor veel platformen als het onze.'

Bol.com wil in de Benelux een verkoopnetwerk worden als het Amerikaanse Amazon en het Chinese Alibaba. Het verkoopt enerzijds zelf producten zoals elektronica, drogisterijproducten, decoratie en mediaproducten, maar bijna de helft van de omzet wordt geboekt via producten die externe handelaars via Bol.com verkopen.

Het gaat om zelfstandigen, maar ook om ketens, waaronder JBC en Schoenen Torfs. 'Ik ben ervan overtuigd dat het winkellandschap evolueert naar een spel van netwerkbedrijven', zei Bol.com-CEO Daniel Ropers onlangs in De Tijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud