reportage

Bol.com walst over België

In het magazijn zijn 3 miljoen producten opgeslagen die medewerkers razendsnel bijeenzoeken en vervolgens ingepakt worden. ©Dries Luyten

E-commerce rukt op in België mede dankzij de Nederlandse webshop Bol.com. Tot eind september steeg de verkoop in ons land met twee derde.

Het is tijdens de feestdagen drukker dan ooit in het magazijn van Bol.com in Waalwijk, vlak over de Nederlandse grens. Heel wat mensen bestellen last minute nog een kerstcadeautje of nieuwjaarsinkopen. Afgelopen maandag was de absolute topdag. Toen stuurde Bol.com 350.000 producten - gaande van speelgoed, elektronica, juwelen, hygiënische producten tot tuinmeubilair - naar klanten in België en Nederland.

Elke seconde werden elf producten besteld. Om dat in goede banen te leiden verzamelen 1.300 medewerkers producten die ze vervolgens klaarmaken voor verzending. Buiten de feestdagen werken zo’n 350 mensen in het magazijn. Voor de feestdagen worden massaal uitzendwerkkrachten ingeschakeld via het interne uitzendbureau van Docdata, het bedrijf dat het magazijn voor Bol.com uitbaat.

Kordaat

Voor we het magazijn in mogen vraagt de bewakingsagent aan de ingang kordaat het serienummer van onze gsm op zijn lijst te noteren. Ook Jan Huysmans, de directeur voor de Belgische markt, die ons begeleidt, moet de code van zijn iPad noteren.

De producten van Bol.com worden in metershoge rekken opgeslagen. ©Dries Luyten

Nadat we de metaaldetectors zijn gepasseerd, lopen we het magazijn met 50.000 m2 vloeroppervlakte binnen. Hier liggen zo’n 3 miljoen producten opgeslagen. Naast koelkasten, wasmachines en het merendeel van de Nederlandstalige boeken liggen hier alle producten die Bol.com verkoopt. We lopen een pallet met wasverzachter en pampers voorbij. ‘Van die producten verkopen we zo veel dat we ze niet in een rek, maar op de grond stockeren’, zegt Huysmans.

Even verderop zien we tientallen palletten gewoon op de grond staan. Bijna uitsluitend speelgoed: een kassaatje, een bad voor de poppen van Baby Born, Minions, Barbies en tasjes van Disney. ‘Sinterklaas is voorbij, maar ook in de aanloop naar Kerstmis vliegt het speelgoed hier buiten’, zegt Huysmans, terwijl hij wijst naar een pallet met de nieuwe cd van K3. ‘Ook die vliegen de deur uit, net als de nieuwe cd van Adele. Die hebben we vlak bij de verpakkingsmachines gelegd om sneller te kunnen werken.’

Bol.com

Bol.com werd in 1999 opgericht door het Duitse mediaconcern Bertelsmann en richt zich sinds 2010 ook op Vlaanderen. BOL stond oorspronkelijk voor Bertelsmann On-Line. Het begon als een onlinewinkel voor boeken en entertainment, maar het aanbod breidde al snel uit naar onder andere elektronica, speelgoed, woonartikelen en producten voor persoonlijke verzorging, sport, vrije tijd, dieren en klussen. In 2012 nam het Nederlandse supermarktenbedrijf Ahold, dat ook actief is met Albert Heijn, het bedrijf over. Intussen boekt het een omzet van 680 miljoen euro. 17 procent van de 6 miljoen klanten is Belg. Op het hoofdkantoor werken 1.000 mensen. In het depot in Waalwijk werken er op dalmomenten zo’n 350 mensen, maar dat kan oplopen tot 1.300 op piekmomenten.

We kijken naar tientallen K3’tjes die ons vanop de cd’s aankijken. Is het niet vreemd dat een webwinkel die in heel België en Nederland actief is ‘maar’ enkele honderden exemplaren van het belangrijkste album van het moment in huis heeft? ‘Elders in het magazijn liggen nog palletten met deze cd. Populaire producten leggen we op verschillende plaatsen, zodat ons personeel ze snel kan halen en niet onnodig veel moet lopen.’

Achter ons zoeft een dertigjarige logistiek medewerker voorbij. Om snel te zijn gebruikt hij zijn kar als step. Hij gritst her en der speelgoed mee en gooit het in het wagentje, terwijl hij zich een weg baant tussen zijn collega’s. ‘In die kar zitten producten voor 50 tot 100 bestellingen. Daarom moeten populaire producten dicht bij elkaar en verspreid over het magazijn liggen. Kijk, hier liggen vlak naast elkaar fietsbanden, hoofdtelefoons, handdoeken en laptops. Die dozen met speelgoedblokken erin zijn zo populair dat ze daar, 5 meter verder, nog eens staan.’

Aan de centraal opgestelde computer is het nog drukker dan tussen de meterslange rekken. Zo’n 15 werknemers staan er - meestal in het Engels - te overleggen. Geregeld snellen er mensen toe. Ze nemen beurtelings plaats achter de pc om een papiertje af te drukken met daarop de producten die ze zo snel mogelijk moeten verzamelen.

In het magazijn zijn 3 miljoen producten opgeslagen die medewerkers razendsnel bijeenzoeken en vervolgens ingepakt worden. ©Dries Luyten

Huysmans is zichtbaar trots als hij vertelt hij hoe het de afgelopen jaren steeds drukker werd en hoe er steeds meer producten bijkwamen. Daar is hij voor een groot deel verantwoordelijk voor. Sinds hij in 2012 de elektroketen Vanden Borre, waarvoor hij de webshop lanceerde, inruilde voor de directeurs- post van Bol.com België, legt de divisie mooie groeicijfers voor. Sinds deze week heeft de webwinkel 1 miljoen Belgische klanten, die minstens twee keer per jaar iets kopen.

Tuinslang

De groei kwam er nadat Huysmans de marketing had aangepakt. Belgische tv-zenders zenden spotjes uit voor ‘de winkel van ons allemaal’, zoals Bol.com zichzelf noemt. ‘Maar het gaat verder. Vroeger had onze webshop ook in België een oranje achtergrond als de Nederlandse voetbalploeg een belangrijke match speelde. Dat is gelukkig veranderd!’ lacht hij.

Ook het aanbod nam Huysmans onder handen. ‘Zo voegden we azerty-toetsenborden toe en langere tuinslangen. Belgen hebben grotere tuinen dan Nederlanders.’ Om verder te groeien wordt het productassortiment de komende jaren verder uitgebreid. Daarvoor is meer capaciteit nodig. Daarom verhuizen alle producten in de metershoge en meterslange rekken vanaf 2017 naar een depot dat vandaag 2 km verderop in aanbouw is. Dat zal met 130.000 m2 vloeroppervlakte meer dan dubbel zo groot zijn als het huidige.

Bol.com ontstond in 1999 als een onlineverkoper van boeken en entertainment, maar nu is het assortiment veel uitgebreider. ©Dries Luyten

De uitbreiding is ook nodig voor de groei van het externe verkoopplatform dat Bol.com enkele jaren geleden oprichtte en dat sinds vorig jaar ook in België actief is. Op dat platform kunnen ketens of zelfstandige winkeliers hun koopwaar aanbieden. ‘Van de lokale vishengelwinkel, die online meer klanten wil bereiken, tot Schoenen Torfs, dat zijn online verkoopkanaal via ons uitbreidt.’ Bol.com treedt op als brug tussen de verkoper en de klant. Verkopers kunnen er zelfs voor kiezen om hun koopwaar op te slaan in het magazijn van Bol.com.

Sirene

Intussen wandelen we voorbij een lopende band, waaraan 30 werknemers met een topsnelheid pakjes verpakken. Opeens klinkt geroep, een sirene en valt alles stil. ‘Geen paniek, er is een pakje vastgelopen’, zegt Huysmans. Een werknemer spurt naar de band en neemt het pakje weg. De band schiet opnieuw in gang en de werknemers zijn weer in de weer alsof er niks is gebeurd.

Op weg naar de uitgang zegt Huysmans dat hij weer aan het werk moet. Hij combineert twee directiefuncties. Hij leidt sinds kort ook het groeiende externe verkoopplatform. Bol.com zoekt een nieuwe directeur voor de Belgische markt. ‘Samen met de Belgische markt is het marktplatform een erg belangrijke groeipool’, zegt hij. ‘Nu al boeken we er 20 procent van onze omzet mee en dat zal nog veel meer worden. Misschien wel de helft van de omzet of meer. Wie weet.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud