Bpost en Parcify brengen uw pakje waar u wil

©Parcify

Technologie waardoor je nooit nog een pakje hoeft te missen, die heeft de Antwerps-Limburgse start-up Parcify ontwikkeld. Bpost schaart zich er nu mee achter.

Het begon allemaal met een hond. Toen de Limburgse ondernemer Jonas Coenen een pakje moest ontvangen voor zijn schoonouders, offerde hij een halve dag op om bij hen thuis te wachten. Omdat de familiehond Kobi die voormiddag toch ook even buiten moest, maakte Coenen snel een ommetje. En miste hij de alsnog de levering.

Toen Coenen even later de Antwerpenaar Patrick Leysen tegen het lijf liep - op dat moment verantwoordelijk voor e-commerce bij Delhaize - ging het duo aan het denken over een oplossing voor dat probleem. En zo zag Parcify vorig jaar het levenslicht.

Terrasje doen

De start-up tackelt het probleem van gemiste leveringen met technologie. Die komt er in een notendop op neer dat Parcify in de plaats van de klant treedt als ontvanger van zijn pakjes, om ze dan te bezorgen op de plek en op het tijdstip die hem uitkomen. Wie de app downloadt, krijgt een virtueel adres, waarop alle pakjes die online worden besteld, worden bezorgd. Parcify neemt het pakje in ontvangst en waarschuwt de klant, waarop die via de app zelf kan bepalen waar en wanneer hij het wil krijgen. En dankzij de geolokalisatie van zijn smartphone, kan de koerier de klant overal vinden, of die nu thuis is of van het mooie weer profiteert om een terrasje te doen.

Extra comfort, waar de klant wel iets meer voor betaalt. ‘Maar genoeg mensen willen dat’, zegt medeoprichter en CEO Patrick Leysen. ‘Vergelijk het met extra beenruimte in een vliegtuig. Mensen zijn bereid meer te betalen voor dat extraatje.’

Parcify is al live in Antwerpen, en heeft onder meer een proefproject lopen met de in de Lage Landen omnipresente webwinkel Bol.com. Eind deze maand gaat de dienst live in Brussel, en eind dit jaar is Amsterdam aan de beurt. Ambitieuze groeiplannen, waar het best een financiële en strategische partner voor kon gebruiken.

Bpost 

‘Daarvoor hebben we met diverse investeerders om de tafel gezeten’, zegt Leysen. ‘Maar we wilden echt een partner vinden die meer op tafel kon leggen dan geld. Met Bpost klikte het op alle vlakken.’

Ook van de kant van Bpost is de investering te begrijpen. CEO Koen Van Gerven zei in een recent interview met De Tijd nog dat hij veel belang hecht aan flexibele leveringsmethoden, en dat Bpost daarvoor ook buiten de eigen bedrijfsmuren kijkt. ‘Voor Bpost is deze investering ook een manier om zijn eigen klanten beter te leren kennen’, zegt Leysen. ‘Onze flexibele manier van bezorgen zegt veel over hoe mensen graag pakjes ontvangen. We zien bijvoorbeeld dat snelheid vaak een ondergeschikte rol speelt. Mensen willen een pakje vooral krijgen wanneer het hun uitkomt, op een moment dat ze zeker thuis zijn.’

Hoeveel Parcify ophaalt bij Bpost, of hoeveel procent van het bedrijf de Bel20’er in handen krijgt, wordt niet bekendgemaakt. Parcify krijgt met financieel directeur Koen Beeckmans en ‘pakjesdirecteur’ Kurt Pierloot wel twee Bpost-zwaargewichten in de raad van bestuur.

Het is wel de bedoeling een eigen koers te blijven varen. ‘Bij Bpost moedigen ze ons aan om op onze klanten en onze deals te focussen’, zegt Leysen. ‘Met de ervaring en logistieke kennis van Bpost aan boord zijn we nu klaar voor de grote groei.’

Inspirerende verhalen over en voor start-ups op www.tijd.be/startups.

Gesponsorde inhoud

Partner content