Brantano-moeder FNG sluit megadeal in Scandinavië

Dieter Penninckx, de oprichter en CEO van FNG, zet met de overname van Ellos voor het eerst een stap buiten de Benelux. ©Filip Van Roe

FNG, het moederbedrijf van de modeketen Brantano, koopt zijn Scandinavische sectorgenoot Ellos voor 229 miljoen euro. Dat is fors meer dan zijn eigen waarde op de beurs (180 miljoen).

FNG is de groep rond Dieter Penninckx, ook bekend als eigenaar van KV Mechelen. De groep omvat onder andere de ketens Brantano, Fred & Ginger, CKS, Claudia Sträter, Expresso en Steps.

Ze was tot nu toe enkel actief in de Benelux, maar daar komt verandering in: FNG legt de hand op het Zweedse Ellos, een sectorgenoot die in heel Scandinavië actief is. Ellos is de e-commercemarktleider voor mode en interieur in Scandinavië. De groep is gekend voor haar merken Ellos, Jotex, Stayhard en Homeroom en heeft ongeveer 1,7 miljoen actieve klanten. Ze boekte vorig jaar een omzet van 247 miljoen euro en een brutobedrijfswinst (ebitda) van 21 miljoen.

Ter vergelijking: FNG  realiseerde vorig jaar een omzet van 512 miljoen euro en een ebitda van 55 miljoen. De groepsomzet zal nu dus met de helft groeien en de ebitda groeit met 40 procent.

'Dit is de grootste overname sinds we in 2016 Brantano overnamen', zegt Penninckx. 'Ons doel van 1 miljard euro omzet komt dichterbij.' FNG nam zelf het initiatief voor de overname.

Marktleider

Ellos is de marktleider in Scandinavië en biedt een mix van mode en interieur- en decoratieartikelen en eigen merken aan. De Zweedse groep, die ook in Finland, Denemarken en Noorwegen actief is, heeft zijn eigen platform voor financiële diensten.

Trois Suisses

Ellos is een voormalig postorderbedrijf. Vroeger moesten klanten via de telefoon producten uit een papieren catalogus bestellen, die dan via de post werden geleverd. Het bedrijf is te vergelijken met Trois Suisses en Neckermann, die ten onder gingen en nog maar een schim zijn van wat ze ooit waren.

'Met de hulp van Nordic Capital is Ellos succesvol getransformeerd tot een webwinkel', zegt Dieter Penninckx. 'Ellos is ongeveer even groot als Zalando in Scandinavië en groeide de afgelopen jaren.' Van zijn 250 miljoen euro omzet mag Ellos 10 procent in de boeken zetten als brutobedrijfswinst (ebitda).

Ellos is bijna alleen actief op het internet. 'Maar de keten experimenteert met winkels. De testwinkel in Göteborg is een succes en als dat zo blijft sluiten we niet uit dat we nog meer winkels openen.

'Volgens Penninckx lijkt Ellos op Brantano en het Nederlandse Miss Etam. 'Het richt zich op vrouwen die voor het volledige gezin kleding kopen, maar verkoopt ook interieurspullen zoals handdoeken. Wie weet kunnen we die expertise op termijn ook inzetten bij Brantano en Miss Etam.'

 

 

FNG schat dat de jaarlijkse impact op de ebitda op middellange termijn minstens 25 miljoen euro bedraagt door schaalvoordelen via gecombineerde verkopen, door financiële diensten aan te bieden aan FNG-klanten en door gezamenlijke aankopen via het aankoopplatform van FNG. Dat is bijna de helft van de brutobedrijfswinst van FNG over het boekjaar 2018.

229 miljoen
Prijskaartje
FNG betaalt 229 miljoen euro voor de overname van Ellos. Dat is ruim meer dan zijn eigen beurswaarde (180 miljoen euro).

Volgens Penninckx zullen er dankzij de overname 'belangrijke synergieën ontstaan, zowel qua omzetgroei als via een optimalisatie van de kostenstructuur'. FNG overweegt de financiële diensten die Ellos aan haar Scandinavische klanten aanbiedt ook aan te bieden aan zijn Benelux-klanten.

De gecombineerde groep was vorig jaar goed voor een omzet van 755 miljoen euro en een brutobedrijfswinst van 76 miljoen.

Vikings aan boord

De overnameprijs valt uiteen in verschillende delen: FNG betaalt 124 miljoen euro cash en haalt dat geld op door obligaties uit te geven in Scandinavië. De groep krijgt ook een renteloze lening van 14 miljoen euro van Nordic Capital. Daarbovenop krijgt het investeringsfonds 1,4 miljoen aandelen, gewaardeerd aan 32 euro per stuk. Dat is het dubbele van de huidige beurskoers. In een later stadium krijgt het fonds voor 45 miljoen euro aandelen of aandelengerelateerde effecten.

'Het eerste pakket omvat allicht bestaande aandelen uit ons Stichting Administratiekantoor (STAK, het Nederlandse vehikel waarlangs de oprichters hun aandelen aanhouden, red.)', legt Penninckx uit. 'Maar het kan ook om een mix van bestaande en nieuwe aandelen gaan. Hetzelfde geldt voor het tweede aandelenpakket. Dat zal wel later in de tijd - ten laatste in de zomer van 2021 - uitbetaald worden.'

De groepsomzet van FNG groeit dankzij de overname met de helft en de brutobedrijfswinst (ebitda) met 40 procent.

Nordic Capital komt na de deal dus aan boord als aandeelhouder van FNG. 'Het zal straks 10 tot 15 procent van onze aandelen in handen hebben', geeft Penninckx mee. Interessant detail: Nordic Capital kocht Ellos zes jaar geleden van het Franse PPR (Pinault-Printemps-Redoute). De deal plakte een ondernemingswaarde (schulden incluis, dus) van 300 miljoen euro op Ellos

FNG was tot nu toe voor 45,54 procent in handen van zijn oprichters (Dieter Penninckx, Anja Maes en Emmanuel Bracke) en Emiel Lathouwers, de oprichter en ex-CEO van A.S. Adventure. Belfius Verzekeringen bezit 5,05 procent van de aandelen en de rest is publiek.

Door de deal stijgt de schuldgraad van FNG van drie keer de ebitda naar 3,5 tot 3,75 keer.

België bis

Dankzij de overname wordt FNG voor het eerst actief buiten België en Nederland. 'We gingen op zoek in Scandinavië omdat die landen hard op België lijken. Ze hebben tussen 5 en 15 miljoen inwoners en Scandinaviërs geven net als Belgen en Nederlanders gemiddeld meer uit aan mode. Dat is helemaal anders dan in bijvoorbeeld Duitsland, waar lage prijzen heersen', legt Penninckx uit.

Daarmee geeft hij aan dat FNG Duitsland en ook Spanje voorlopig links laat liggen. Nochtans opende de groep daar enkele testwinkels. 'Maar de resultaten stellen ons niet helemaal tevreden. In grote landen is de concurrentie nog groter.' In de twee landen blijft FNG actief in de groothandel. De kleding is er onder andere te koop via Zalando. Ook de Inno-achtige warenhuizen El Corte Inglés en Galeria Kaufhof verkopen ze.

Profiel FNG

Omzet (2018): 511,8 miljoen euro.
Brutobedrijfswinst (ebitda): 52,4 miljoen euro.
Merken: Brantano, Fred & Ginger, CKS, Claudia Sträter, Expresso, Steps, ...
Aandeelhouders: De oprichters (Dieter Penninckx, Anja Maes en Emmanuel Bracke), Emiel Lathouwers (ex-A.S. Adventure), Belfius Verzekeringen en publieke aandeelhouders.

Profiel Ellos

Omzet (2018): 247,8 miljoen euro.
Brutobedrijfswinst (ebitda): 21 miljoen euro.
Merken: Ellos, Jotex, Stayhard en Homeroom
Aandeelhouder: Nordic Capital

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect