Brantano-moeder haalt 15 miljoen op voor expansie buiten Benelux

Ondernemer Dieter Penninckx creëerde in enkele jaren tijd een modegroep met onder meer merken als Brantano, Miss Etam en Expresso. ©Wim Kempenaers (WKB)

Het investeringsfonds PMV koopt 5 procent van de aandelen FNG. Met dat extra geld kan de Belgische modegroep haar eerste stappen in Duitsland en Spanje zetten.

De Belgische ondernemer Dieter Penninckx vult de tank van zijn overnamemachine FNG verder bij. Daarvoor gebruikt de eigenaar van de Belgische modegroep 15 miljoen euro die het overheidsinvesteringsfonds Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) inbrengt door zo’n 5 procent van de aandelen te kopen. Dat is niet vanzelfsprekend: geld inzamelen is moeilijk voor kledingbedrijven omdat de sector sterk onder druk staat.

Dat PMV met geld over de brug komt, is te verklaren doordat het net zijn missie is te investeren in moeilijke sectoren. ‘We kiezen voor FNG omdat het in het verleden bewezen heeft een succesvolle strategie te hanteren in een moeilijke markt’, zegt Roald Borré van PMV. Penninckx maakt zich sterk dat hij door de instap van PMV nog meer investeerders kan aantrekken in de komende maanden. ‘Kleine investeerders vinden lukt goed’, zegt Penninckx, die in het afgelopen jaar in totaal 57 miljoen euro ophaalde met obligatie-uitgiftes. ‘Maar grote investeerders aantrekken is moeilijk.’

Schulden

Penninckx kan het extra geld van PMV goed gebruiken, want in de afgelopen jaren kocht hij verschillende ketens - waaronder Brantano en het Nederlandse Miss Etam - om ze samen te voegen tot een mode-imperium dat vorig jaar 460 miljoen euro omzet boekte in de hele Benelux. Zijn overnamedrang zadelde zijn bedrijf op met 178 miljoen euro schulden en dat wil hij terugdringen.

Dat betekent niet dat Penninckx zijn groeimotor stillegt. Begin dit jaar kocht hij de Belgische kledingketen Concept Fashion. ‘Die willen we uitbreiden. Er zijn nu 14 winkels in West- en Oost-Vlaanderen. Een verdubbeling is mogelijk’, zegt Penninckx.

Grootser

Hij ziet het nog grootser en wil ook belangrijker worden buiten de Benelux. In Spanje heeft FNG sinds twee jaar eigen verkopers op de baan. Daardoor liggen de FNG-merken in tientallen winkels van El Corte Inglés, zeg maar de Spaanse Galeria Inno. ‘Volgende week openen we een eerste eigen winkel in Spanje. In Barcelona openen we een CKS in de bekende winkelstraat Las Ramblas.’

In Nederland gebeurt 25 procent van onze kledingverkoop via het internet. In België zo’n 13 procent.
Dieter Penninckx
eigenaar en CEO FNG

In Duitsland baat FNG sinds enkele weken één eigen winkel van de keten Claudia Sträter uit. Het experimenteert ook met enkele Duitse warenhuizen. ‘We verkopen onze kleding in Duitsland al enkele jaren via de webwinkel Zalando en we zien dat ze er steeds populairder wordt.’ Na Duitsland wil Penninckx ook Frankrijk aandoen. ‘Maar de juiste man of vrouw voor die markt hebben we nog niet gevonden.’

Schoenmakers

Penninckx maakt zich sterk dat zijn strategie zal lonen. Door een groot bedrijf te creëren hoopt hij door schaalgrootte kosten te besparen en daardoor meer winst te maken om zo de moeilijkheden in de modesector de baas te kunnen. De FNG-merken kunnen kosten besparen door personeelsbeleid en logistiek samen te verzorgen. Een groter bedrijf kan ook lagere prijzen afdwingen bij kleding- en schoenmakers.

©BELGA

Met zijn overnames spreidt Penninckx zijn risico’s. Als merk A minder verkoopt, kan merk B dat goedmaken. Door naar Nederland te trekken spreidde hij ook geografische risico’s. In België, waar FNG 42 procent van zijn kleding en schoenen verkoopt, staat de kledingverkoop onder druk. De verkoop daalde er vorig jaar met 3,2 procent, terwijl die in Nederland groeide met 3 procent. Daar boekt FNG 53 procent van zijn omzet.

Webwinkels

Penninckx is er nog lang niet, want zijn bedrijf maakte in 2016 1,4 miljoen euro verlies, maar in vergelijking met de grote verliescijfers van concurrenten zoals E5 Mode, JBC of C&A België blijft FNG overeind. Bovendien was er operationeel (ebit) 5,1 miljoen euro winst. Die winst kan FNG dit jaar opkrikken door Brantano en Miss Etam nog verder te integreren.

Binnenkort moet alle kleding van FNG verwerkt worden in het geautomatiseerde Miss Etam-magazijn in Nederland. Daarnaast herstructureert Penninckx Brantano. Het hoofdkantoor wordt gesloten, 19 slecht draaiende winkels gaan dicht en in de 100 overblijvende wordt 50 miljoen euro geïnvesteerd. Die winkels moeten voortaan naast schoenen ook kleding verkopen.

FNG blijft investeren in onlineverkoop. ‘25 procent van onze kledingverkoop in Nederland gebeurt via het internet. In België gaat het om zo’n 13 procent.’ FNG is actief met zijn eigen webwinkels, maar doet ook een beroep op webwinkels zoals Zalando of het Nederlandse Wehkamp. Ook via Bol.com verkoopt FNG kindermode en accessoires. Penninckx: ‘De verkoop via dergelijke externe platformen is goed voor een derde van onze onlineverkoop. Onze e-commerceafdeling blijft groeien. Nog steeds met 10 tot 20 procent in Nederland. In België gaat het nog harder.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect