CEO Ahold: 'Degelijk kwartaal voor Delhaize'

Ahold Delhaize-CEO Frans Muller: 'Dankzij onze kortingsacties gaat het de goede kant op met onze prijsperceptie.' ©Photo News

De omzet van Delhaize daalde in het eerste kwartaal, maar topman Frans Muller maakt zich sterk dat de omzet, de winst en het marktaandeel zullen groeien.

'We dansen niet op tafel, maar het eerste kwartaal van Delhaize was degelijk.' Helemaal tevreden is Frans Muller, de CEO van Ahold Delhaize , niet over de prestaties van zijn Belgische keten.

De omzet van Delhaize daalde in de eerste drie maanden 2,2 procent naar 1,2 miljard euro. Dat kwam deels doordat de winkels in het eerste kwartaal van 2017 meer dagen open waren en konden profiteren van de aanloop naar Pasen.

Maar ook zonder die effecten daalde de omzet dit jaar 0,3 procent. De keten verloor 0,2 procentpunt marktaandeel. De onderliggende operationele winst bleef stabiel op 29 miljoen euro.

Hoge lat

Muller wijst erop dat de lat hoog lag. 'Vorig jaar beleefde Delhaize een enorm sterk eerste kwartaal. De omzet steeg toen op vergelijkbare basis met 4 procent.' Toen slaagde Delhaize er voor het eerst in anderhalf jaar in de omzet op te krikken.

0,2
Marktaandeel
Delhaize verloor 0,2 procentpunten marktaandeel.

In de andere kwartalen van 2018 was er ook een stevige omzetgroei. Ook in de komende kwartalen ligt de lat dus hoog voor Delhaize.

'Ik kan geen prognoses geven over de evolutie in de komende maanden, maar het is onze ambitie om de omzet, het marktaandeel en de winst van Delhaize te laten stijgen', zegt Muller. 'Dankzij onze kortingsacties gaat het de goede kant op met onze prijsperceptie. Bovendien liggen er genoeg plannen op tafel, maar die ga ik natuurlijk niet delen.'

Winstmarge

Hij blijft bij zijn ambitie om te evolueren naar 3 procent winstmarge over drie jaar. In het eerste kwartaal steeg de onderliggende operationele winstmarge van 2,3 naar 2,4 procent van de omzet.

Ik zou me niet blindstaren op één kwartaal.
Gino Van Ossel
Winkelexpert

'Hoe we zullen groeien? We introduceren nieuwe winkelconcepten, vernieuwen winkels en gaan efficiënter werken door onder andere verbeteringen die we in de logistiek hebben doorgevoerd', zegt Muller.

Conclusies

'Delhaize heeft er een minder kwartaal opzitten, maar ik zou me niet blindstaren op één kwartaal', zegt Gino Van Ossel, retailexpert aan de businessschool Vlerick. 'Pas in de komende kwartalen kunnen we conclusies trekken.'

Al jaren blijft Delhaize al bij al stabiel en in de supermarktsector zijn er zelden grote verschuivingen. 'Stabiel blijven is al een kunst, maar Delhaize heeft zeker het potentieel om te blijven groeien', zegt Van Ossel. 'De keten zet fors in op verse producten en gemaksvoeding. Dat is een sterkte.'

'Bovendien zijn er veel kleine ketens die klanten verliezen', zegt Van Ossel, verwijzend naar onder andere Makro en de groep Louis Delhaize. 'Daar kunnen de grote spelers wel bij varen, en dus ook Delhaize.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect