CEO verlaat Bol.com

17 jaar lang was Daniël Ropers de CEO van Bol.com. ©Jiri Buller

Daniel Ropers stopt bij de webwinkel Bol.com, waar hij 17 jaar lang CEO was. Hij maakte van Bol.com een van de succesvolste webwinkels van België en Nederland.

Daniel Ropers (45) kondigt zijn vertrek aan bij Bol.com, de webwinkel die de Belg samen met onder andere Zalando en Coolblue heeft leren winkelen op het internet. Ropers wordt CEO bij de wetenschappelijke uitgever Springer Nature. Hij wordt opgevolgd door Huub Vermeulen, die al 16 jaar in dienst is bij Bol.com. De laatste jaren was hij er verantwoordelijk voor de logistiek en klantenrelaties.

Bertelsmann

Ropers is de man die Bol.com groot gemaakt heeft. Hij stond aan de wieg van het bedrijf.

Ropers is de man die Bol.com groot gemaakt heeft. Hij stond aan de wieg van het bedrijf. In 2000 was de toen 27-jarige Ropers consultant bij McKinsey, toen de uitgeversgroep Bertelsmann hem vroeg een online businessmodel uit te dokteren. Daar kwam Bertelsmann On-Line (BOL) uit voort, een website waarop mensen boeken konden kopen.

In 2012 kwam Bol.com in handen van de Nederlandse supermarktgroep Ahold  , die ook al Albert Heijn in handen had. Na de overname breidde Ropers het assortiment van Bol.com uit met diverse spullen, zoals elektronica, wasmachines, tuingereedschap en dergelijke meer. Nog later lanceerde hij Bol.com ook in België, met succes.

In de hele Benelux boekte Bol.com vorig jaar 1,2 miljard euro omzet, waarvan naar schatting 20 procent uit België komt. Het aantal aankopen in België steeg vorig jaar met 40 tot 50 procent.

Winstgevend is het bedrijf niet, maar het maakt zich sterk dat winst in het vooruitzicht ligt. ‘Het businessmodel van Bol.com is winstgevend. We maken nog geen winst, omdat we volop willen investeren. In 2015 en 2016 ging het om 60 miljoen euro’, zei Jef Carr vorig jaar in De Tijd. Bol.com vindt investeren voorlopig belangrijker dan winst maken, omdat het de markt wil inpalmen en concurrenten voor wil zijn.

Verkoopsplatform

In de afgelopen jaren bouwde hij Bol.com deels om tot een online verkoopsplatform. Vroeger werkte Bol.com volgens een klassiek winkelmodel: het kocht producten, stockeert die in een magazijn en verkoopt ze aan klanten.

Dat doet het vandaag nog steeds, maar het biedt ook spullen aan van externe verkopers. Winkelketens en zelfstandige ondernemers kunnen hun koopwaar via Bol.com aanbieden en betalen de webwinkel een vergoeding per verkocht artikel. Ze kunnen hun producten verkopen vanuit hun eigen magazijn, maar ze ook stockeren in het magazijn van Bol.com. Met die aanpak wil Bol.com buitenlandse marktplaatsen zoals het Amerikaanse Amazon en vooral het Chinese Alibaba voor zijn.

Heel wat ondernemers hebben zich aangesloten bij Bol.com. Bekende voorbeelden zijn de kledingketen JBC en de schoenwinkelketen Schoenen Torfs. Ropers zei vorig jaar in De Tijd dat hij zich als een bondgenoot en geen vijand van de klassieke winkelier beschouwt.

Toch staan heel wat ondernemers wantrouwig tegenover de marktplaats van Bol.com. Ze vrezen dat Bol.com verkoopgegevens verzamelt en nadien populaire producten zelf aanbiedt, maar dat ontkent Bol.com stellig.

Huub Vermeulen, de opvolger van Ropers, zal er voor moeten zorgen dat Bol.com trendsettend blijft. Buitenlandse spelers als Amazon en Alibaba lonken steeds nadrukkelijker naar de Belgische en de Nederlandse markt. Terwijl Amazon al enkele jaren een Nederlandstalige webwinkel heeft, opende ook Alibaba vorig jaar de aanval op de Benelux.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content