Carrefour en Chinese internetreus willen samenwerken

Tencent is de eigenaar van WeChat, een van de populairste apps van China. ©EPA

De Franse supermarktgroep Carrefour voert gesprekken over een samenwerking met Tencent. Dat is een van dé internetreuzen van China.

Tencent  is de eigenaar van de immens populaire app WeChat. WeChat is een van de populairste apps van China. Gebruikers doen er bij wijze van spreken alles mee: berichten sturen, bestanden delen en online producten kopen

Tencent zal een deel van de aandelen kopen van Carrefour China. Ook Yonghui stapt in het kapitaal van de Chinese Carrefour-tak. Yonghui is een keten van 500 megasupermarkten in China. Tencent kocht eind 2017 een belang van 5 procent in Yonghui. De Franse supermarktgroep zal zijn Chinese dochter wel blijven controleren.

'De mogelijke investering zal Carrefours  wereldwijde retailkennis aanvullen met de technologische knowhow van Tencent en Yonghui, dat erg gespecialiseerd is in verse voeding', zegt Carrefour in een persbericht.

Carrefour gaat miljarden investeren in e-commerce

De Franse wereldwijd actieve supermarktgroep Carrefour gaat tegen 2022 2,8 miljard euro investeren in e-commerce. Dat is zes keer meer dan het investeringsbudget van vandaag.

In 2022 wil de groep 5 miljard euro omzet boeken door online voeding te verkopen. In Frankrijk wil het tegen dan 20 procent van de onlinverkoop van voeding in handen hebben.

Dat wil Carrefour onder andere bereiken door meer thuisleveringen te doen. In Frankrijk zullen in 2018 in 15 steden boodschappen binnen het uur na de bestelling thuis worden geleverd. Het bedrijf wil ook meer afhaalpunten openen in fysieke winkels.

Carrefour en Tencent willen onder andere samen klantendata analyseren en bepalen hoe winkels beter kunnen worden ingericht, onder andere met de hulp van digitale snufjes.

De supermarktgroep zal ook gebruik kunnen maken van het mobiele betaalsysteem van Tencent. 'Carrefour zal zijn online visibiliteit kunnen verhogen, waardoor het zowel online als offline meer volk zal kunnen lokken in China', klinkt het.

Carrefour kondigt het nieuws aan in de marge van zijn grote herstructureringsplan. Voor de aankondiging werd er nog gespeculeerd op een vertrek van Carrefour uit China. De keten heeft het er niet onder de markt, vooral omdat het qua technologie achteroploopt op concurrenten.

Meer partnerschappen

De winkelreus zegt in de toekomst meer van dit soort samenwerkingen te willen afsluiten. In Frankrijk werkt Carrefour sinds kort samen met Fnac Darty, het bedrijf dat actief is met de elektronketens Fnac en in België met Vanden Borre. Fnac Darty en Carrefour kopen sinds kort samen elektronica in, zodat de leveranciers kunnen dwingen grotere kortingen te geven.

Twee weken geleden nam Carrefour dan weer een belang in de Franse webwinkel Showroomprivé.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect