Carrefour gaat Bol.com achterna met online marktplaats

Via zijn webshop verkoopt Carrefour België nu al 130.000 niet-voedingsproducten. Dat aanbod wil het uitbreiden. ©BELGAIMAGE

Carrefour België verkoopt vandaag via zijn webwinkel alleen producten die het zelf inkoopt, maar binnenkort kunnen bedrijven er hun koopwaar rechtstreeks aanbieden aan de Carrefour-klant.

De Belgische tak van de Franse supermarktketen Carrefour  gaat webwinkels zoals het Chinese Alibaba en Bol.com (van Ahold Delhaize) achterna door een online marktplaats te lanceren. Op zijn Belgische webwinkel Carrefour.eu verkoopt de keten nu enkel zelfaangekochte producten zoals elektronica, tuinmeubelen en hygiënische producten, maar binnenkort kunnen andere bedrijven er hun spullen ook rechtstreeks aanbieden.

Zelfstandige

De ambities die we met onze online marktplaats hebben, zijn niet gering.
Baptiste Van Outryve
Woordvoerder Carrefour

Dat zullen wellicht grote bedrijven zijn, maar ook kleinschalige ondernemers. Een bedrijf als Samsung zal er dus zijn producten op kunnen plaatsen, maar een zelfstandige ondernemer die op maat gemaakte meubels maakt ook.

'Op dit moment sluiten we niets uit', zegt Carrefour-woordvoerder Baptiste Van Outryve. 'We zoeken nog een marktplaatsdirecteur en samen met hem of haar zullen we een strategie op poten zetten. Wanneer de marktplaats er komt, is nog niet duidelijk, maar we willen er zo snel mogelijk mee beginnen.'

Door externe partijen aan te trekken kan Carrefour zijn onlineaanbod vergroten. De partners die op het platform actief worden, kunnen dankzij Carrefour een groter publiek bereiken. 'Een andere meerwaarde voor hen is dat wij over verschillende winkels en afhaalpunten beschikken', zegt Van Outryve. 'Daar kunnen mensen, die overdag niet thuis zijn om pakjes te ontvangen, hun online bestelde product afhalen.'

Alibaba

Steeds meer webwinkels verkopen producten van derden. De online marktplaats is de succesformule van de Chinese webwinkel Alibaba  . Zonder zelf één product te moeten inkopen verdienen de Chinezen miljoenen euro's. Dankzij hun sterke merknaam kunnen ze bedrijven overtuigen om producten in heel de wereld te verkopen via Alibaba's platformen. Onder andere de kledingketen JBC en de supermarktgroep Colruyt verkopen via Alibaba. Per verkocht product moeten ze enkele procenten van de aankoopprijs afstaan aan Alibaba.

Dichter bij huis omarmde Bol.com het marktplaatsmodel. Vroeger verkocht Bol.com alleen producten die het zelf inkocht, maar intussen boekt de webwinkel de helft van zijn omzet met zijn online marktplaats.

Welke doelstellingen Carrefour wil bereiken, is nog niet duidelijk. 'Ook dat moeten we nog bepalen. Maar de ambities zijn niet gering.'

België is niet het eerste land waar Carrefour een online marktplaats lanceert. Ook in Frankrijk en Polen is het ermee actief.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect