Carrefour vervangt personeel door zelfscankassa's

Carrefour wil 1.233 jobs schrappen. Vooral in zijn hypermarkten. ©BELGA

Mede dankzij zelfscankassa's kan Carrefour fors op personeel besparen in zijn verlieslatende hypermarkten. 'En ze zijn goed voor de ergonomie van de medewerkers.'

De supermarktgroep Carrefour gaat in zijn Belgische hypermarkten zelfscankassa’s installeren. Nu hebben de winkels nog geen kassa waar klanten zelf hun boodschappen moeten scannen. Ketens als Delhaize maken al jaren gebruik van zulke kassa's, maar Carrefour nog niet.

19
Verlies
19 van de 45 Belgische Carrefour-hypermarkten maakt verlies.

De kassa’s zijn een van de maatregelen die Carrefour neemt om te besparen in zijn hypermarkten. 19 van de 45 Belgische Carrefour-megawinkels maakt verlies. Daarom gaat Carrefour er twee sluiten en vier verkleinen. In de andere winkels wordt er in de kosten gesneden.

Volgens vakbond BBTK zullen in elke winkel gemiddeld 10 voltijdse personeelsleden verdwijnen. Dat komt overeen met 24 mensen. Bij de keten werken veel deeltijdse werkkrachten.

Vorig week kondigde Carrefour aan dat het in de hypermarkten en op zijn hoofdkantoor 1.233 jobs wil schrappen. Woensdag zaten de vakbonden en de directie voor het eerst samen om te onderhandelen over die herstructurering.

Gesprek met vakbonden

De vakbonden kregen meer uitleg over hoe Carrefour de herstructurering vorm wil geven. Zo maakte de directie voor elke winkel bekend hoeveel jobs ze er wil schrappen. 

'We hadden een verkennend gesprek, waarin vooral meer uitleg werd gegeven', zegt Tom Van Droogenbroeck van de vakbon ACLVB. 'Volgende week vindt de volgende vergadering plaats. De vakbonden roepen niet op tot stakingen, maar het kan dat er spontane acties uitbreken wanneer personeelsleden te horen krijgen hoeveel jobs er in hun winkel verdwijnen.

Niet onbelangrijk is dat de zelfscankassa's voor een verbeterde ergonomie zal zorgen bij het kassapersoneel.
Mededeling Carrefour

In een persbericht waarin Carrefour aankondigt dat het automatische kassa's zal installeren, stelt het bedrijf dat ze voor zowel klanten als personeel voordeel opleveren. De kassa's nemen minder plaats in, waardoor de wachtrijen korter worden.

Voor het personeel komt er meer jobvariatie, stelt het bedrijf. 'Aangezien een medewerker bij meerdere kassa’s - wanneer nodig - kan assisteren, zou Carrefour ook meer variatie in haar/zijn jobinhoud kunnen geven', klinkt het.

De nieuwe winkelorganisatie is ook goed voor de rug van de overblijvende personeelsleden, stelt Carrefour. 'Niet onbelangrijk is dat de variatie voor een verbeterde ergonomie zal zorgen en dat de polyactiviteit zou kunnen leiden tot een eenvoudigere inplanning van medewerkers, waardoor zij hun uurroosters sneller - 6 weken in plaats van 3 weken op voorhand - zouden kunnen krijgen.'

Gesponsorde inhoud

Partner content