Carrefour zet nieuwe stap naar e-commerce

Vandaag is Carrefour nog vooral een bedrijf van stenen winkels. ©Photo News

Door 17 procent van de aandelen van Showroomprivé te kopen bouwt Carrefour zijn e-commercepoot uit, ook in ons land.

De Franse supermarktgroep Carrefour , die ook in België winkels heeft, koopt voor 79 miljoen euro een belang van 17 procent in de Europese webwinkel Showroomprivé. Dat is een online stockverkoper. Net als het Franse Vente-privée - in België actief met het merk Vente-Exclusive - verkoopt het overschotten van vooral modeproducten aan bradeerprijzen.

79 miljoen
Prijs
Carrefour betaalt 79 miljoen euro voor 17 procent van de Showroomprivé-aandelen.

Met de stap toont Carrefour, dat nog steeds vooral een bedrijf van stenen winkels is, dat het zijn e-commercepoot wil uitbouwen. 'Deze samenwerking is een nieuwe stap in de versnelling van onze digitale strategie', zegt Alexandre Bompard, de CEO van de Carrefour-groep.

'Ik ben overtuigd door de kwaliteit van het management van Showroomprivé en het grote potentieel van de operationele samenwerking tussen onze twee bedrijven.'

Carrefour staat onder druk om digitaal grote stappen vooruit te zetten. Een concurrent als het Franse Casino werkt sinds kort samen met de Britse e-supermarkt Ocado.

Amazon

De Franse groep moet erover waken niet in snelheid te worden genomen door concurrenten. Als Amazon  zijn Amerikaanse Whole Foods-kunstje in Europa overdoet, hebben de Fransen een probleem. Amazon kocht de Amerikaanse supermarktketen vorig jaar en staat daardoor zowel online als offline erg sterk.

Carrefour moet ook verzekeren dat het zelfstandig kan blijven voortbestaan. Er wordt de laatste maanden gespeculeerd dat Carrefour wel eens een overnameprooi zou kunnen worden voor Amazon.

Ondertussen doet Carrefour vooral op eigen houtje experimenten. Zo opent het meer afhaalpunten voor online bestelde boodschappen, levert het ook in België producten aan huis en werkt het aan een marktplaatswebshop, waarop externe bedrijven hun koopwaar kunnen aanbieden.

Deze samenwerking is een nieuwe stap in de versnelling van onze digitale strategie.
Alexandre Bompard
CEO Carrefour-groep

Wellicht komt Bompard de komende jaren met nog meer innovatie. Analisten kijken uit naar 23 januari. Op die dag zal de midden vorig jaar aangestelde Bompard de toekomstplannen van zijn bedrijf uit de toekomst doen.

Dat zal ook voor België gevolgen hebben. Een maand geleden ontdekte De Tijd dat Carrefour België overweegt meer winkels te openen op zondag en in de week de openingsuren te vervroegen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content