Chinese internetreus opent supermarkt van de toekomst

Sensoren registreren welke producten 7Fresh-klanten in de versafdeling nemen. ©JD china

Winkelkarretjes die je achtervolgen, informatie die plots op een scherm verschijnt wanneer je een appel koopt... Het is allemaal aanwezig in de nieuwe supermarkten van de Chinese internetreus JD.com.

Als het gaat over winkelinnovatie en China, doemt spontaan de naam Alibaba  op. Maar ook Alibaba's grootste Chinese concurrent JD.com, die samenwerkt met het Amerikaanse Walmart , kan er wat van. JD.com begint met de uitrol van 7Fresh, zijn hightechsupermarkt.

Schermen

Dit zelfrijdende winkelkarretje achtervolgt klanten, zodat die handenvrij kunnen shoppen. ©JD china

In de fruit- en groenteafdeling hangen bijvoorbeeld grote schermen en sensoren. Die registreren wat de klanten nemen. Als iemand een appel in zijn karretje legt, verschijnt op de schermen informatie over waar die appel vandaan komt en wat de voedingswaarde is.

Binnenkort maken winkelkarretjes die klanten volgen hun opwachting. 'Zo kunnen klanten makkelijk handenvrij shoppen met hun kinderen erbij.' Aan de kassa kunnen ze betalen met hun smartphone. Een pincode ingeven is niet nodig, want de app van de nieuwe supermarktketen herkent hun gezicht.

Klanten kunnen ervoor kiezen de producten meteen mee te nemen of ze aan huis te laten leveren binnen het halfuur. Niet alleen met zijn technologie pakt JD.com uit in zijn 7Fresh-winkels, ook met de kwaliteit van zijn producten. 7Fresh is een supermarkt naar westers model.

Propere winkels

Anders dan bij andere ketens in dit land liggen onze propere, grote winkels verse producten - waaronder fruit, bloemen, geïmporteerd vlees en verse vis.
JD.com

'Anders dan bij andere ketens in dit land liggen in onze propere, grote winkels verse producten - waaronder fruit, bloemen, geïmporteerd vlees en verse vis', klinkt het. Er is een groot aanbod westerse producten, die erg in trek zijn bij meer gegoede Chinezen. In de supermarkt is er ook een restaurant, waar klanten kunnen eten.

JD.com verkoopt al sinds 2012 voeding via het internet. Nu begeeft het zich ook offline.

Hema-supermarkten

Wat dat betreft is de Chinese e-commercereus niet de enige. Vorig jaar kocht het Amerikaanse Amazon de eveneens Amerikaanse offline supermarktketen Whole Foods. Het Chinese Alibaba begon dan weer zijn eigen Hema-supermarkten te openen en kocht een belang in de Chinese supermarktketen Sun Retail.

Net als Amazon  en Alibaba klopt JD.com zich op de borst dat het een voorsprong heeft op traditionele supermarktketens. 'De lancering van 7Fresh past in de revolutie in de traditionele winkelsector, die wordt aangedreven door e-commercetechnologie', klinkt het.

'Met een innovatieve logistiek, die van nul werd opgebouwd, en een grote inkoopkracht heeft JD de beste aankoop- en opslagdienst van China. Door zijn efficiëntie kan 7Fresh dienstverlening aanbieden die tot voor kort onmogelijk was in traditionele winkelmodellen.' 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content