Colruyt betaalt prijs voor groeiende populariteit Bio-Planet

Bio-Planet krijgt steeds meer concurrentie van Lidl en Aldi, die meer bioproducten verkopen. ©Lieven Van Assche

Met Bio-Planet profiteert de Colruyt-groep van de groeiende populariteit van bioproducten. Maar het verlies van de keten is vorig jaar verdubbeld door investeringen.

586 miljoen euro gaven de Belgen in 2016 uit aan bioproducten. Dat is 12 procent meer dan in het jaar ervoor. Ook in de voorgaande jaren ging de verkoop in stijgende lijn, blijkt uit cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. Producten die op een milieuvriendelijkere manier worden geproduceerd maken intussen 3 procent uit van de totale voedingmarkt.

©Mediafin

Geen wonder dat bedrijven zoals Colruyt  zich werpen op die ontluikende markt. De Belgische beursgenoteerde warenhuisgroep opende in 2001 zijn eerste Bio-Planet-winkel en klokte in zijn vorige boekjaar, dat in maart 2017 afliep, af op een totaal van 24 biosupermarkten. Die zagen de verkoop met liefst 25 procent stijgen naar 122 miljoen euro omzet. Bio-Planet heeft dus een kwart van de totale biomarkt in handen.

Verlies verdubbeld

Verhoopte groeimotor van Colruyt

Bio-Planet is samen met de buurtwinkelketen OKay erg belangrijk voor de Colruyt-groep. Op die twee ketens rekent de supermarktgroep om zijn omzet van 9,5 miljard euro (2016) op te drijven. Meer dan 60 procent van de groepsomzet komt nog steeds van oerketen Colruyt, maar die botst tegen zijn grenzen: zowat overal in België zijn er al winkels. Dat geldt niet voor Bio-Planet en OKay.

Bij OKay lukt dat beter dan bij Bio-Planet, al blijft de buurtwinkelketen qua winstgroei achter. De omzet nam er vorig boekjaar wel toe met 9 procent naar 715 miljoen euro, maar de winst daalde met 4 procent naar 35 miljoen euro.

OKay heeft net als de Colruyt-keten last van het feit dat concurrerende supermarkten met steeds meer promoties uitpakken. Door de verhoogde concurrentie daalde de bedrijfswinst van de Colruyt-groep vorig jaar met 2,7 procent naar 493,3 miljoen euro.

Daar zou de Colruyt-top een flesje biochampagne op kunnen kraken, mocht de groeispurt geen hoge prijs hebben. Want terwijl de omzet steeg, nam ook het verlies toe. Met 4,8 miljoen euro lag het nettoverlies dubbel zo hoog als in 2015. Het was het tweede jaar op rij dat er rode cijfers waren bij de keten, die zich ook opwerpt als een winkel voor vegetariërs, veganisten en mensen die een glutenvrij dieet volgen.

Dat Bio-Planet in het rood ging is te wijten aan het uitbreidingsplan dat de directie in gang heeft gezet. In 2022 moet het aantal winkels ten opzichte van 2016 verdubbeld zijn naar 40 verkooppunten.

Vorig boekjaar deden vijf nieuwe winkels de deuren open. Sinds het huidige boekjaar in april van start ging, opende Bio-Planet al winkels in Mol, Charleroi, Marcinelle en Machelen. De Bio-Planets van Turnhout en Dilbeek werden gerenoveerd. Voor 2018 staan drie nieuwe winkels op de planning.

Aldi en Lidl liggen op de loer

De bioketen investeert niet alleen in nieuwe winkels, maar nam vorig boekjaar ook een gloednieuw magazijn in gebruik in Beersel, bij Brussel. Ook dat knaagde aan de winst.

Dat de investeringen niet kunnen worden betaald met geld dat de keten zelf verdient, bleek nog in april. Toen pompte de Colruyt-groep via een kapitaalverhoging 30 miljoen euro in zijn dochterbedrijf.

Als Colruyt van Bio-Planet een succes wil maken, mag het geen tijd verliezen. Want er zijn kapers op de kust. Concurrenten zoals Delhaize en Carrefour pakken ook steeds nadrukkelijker uit met bioproducten en voeding voor vegetariërs en veganisten. Zulke grote supermarkten zijn nog steeds de plaats bij uitstek waar mensen bioproducten kopen. Ze zijn goed voor 41,5 procent van de Belgische bio-omzet.

Sporadisch

Nog bedreigender voor Bio-Planet is de snelle opkomst van budgetsupermarkten zoals Lidl en Aldi. In 2015 kochten de Belgen nog 5,5 procent van de bioproducten bij de Duitse prijsvechters. In 2016 lag dat percentage op 9,4 procent.

Dat budgetketens en gewone supermarkten meer uitpakken met bioproducten is bedreigend voor Bio-Planet omdat heel wat mensen maar af en toe bioproducten kopen, en dus steeds meer aan hun trekken kunnen komen in een klassieke supermarkt. 90 procent van de Belgen kocht in 2016 minstens één bioproduct. Van die biokopers koopt ‘maar’ 11 procent elke week een bioproduct.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content