Colruyt ziet nettowinst dit jaar licht stijgen

Jef Colruyt, de CEO van supermarktgroep Colruyt. ©Jonas Roosens

De nettowinst van supermarktgroep Colruyt zal dit jaar licht stijgen, zei CEO Jef Colruyt woensdag op de algemene vergadering. De aanwezige aandeelhouders hadden liever een prognose van de bedrijfswinst gekregen.

De Belgische beursgenoteerde supermarktgroep Colruyt   verwacht dat de winst in het boekjaar dat in maart eindigt, licht hoger zal liggen dan dat van vorig boekjaar. Toen boekte Colruyt 372 miljoen euro nettowinst.

'Een jaar geleden waren we wat voorzichtiger', zei CEO Jef Colruyt tegen de aandeelhouders op de algemene vergadering. 'Als er nog iets gaat gebeuren, ga je het van ons horen. Maar op dit moment zijn de resultaten licht beter.' 

 Bedrijfswinst

Enkele analisten en aandeelhouders tijdens de algemene vergadering op hun honger zitten. Want een prognose over de bedrijfswinst gaf het bedrijf niet. Ook niet toen enkele aanwezigen er expliciet om vroegen.

Jumbo wil 100 Vlaamse winkels openen. We zullen zien. Een land bol je niet zomaar binnen. Je moet er keihard voor werken.
Jef Colruyt
CEO Colruyt Group

Nochtans maken analisten zich zorgen om de bedrijfswinst. Die nam in de laatste helft van het afgelopen boekjaar af. Toen dat bekend raakte, kreeg het aandeel de grootste klap in zijn geschiedenis.

Maar dat doet Colruyt niet afwijken van de manier waarop het elk jaar zijn prognose presenteert op de algemene vergadering. Daar gaat het altijd alleen maar om de nettowinst. 'We kijken natuurlijk wel naar de beurskoers, maar we wijzigen ons beleid niet omwille van de beurskoers', zegt operationeel directeur Marc Hofman.

'Het is op basis van de prognose moeilijk in te schatten hoe de bedrijfswinst dit jaar evolueert', zegt Alan Vandenberghe, een beursanalist van KBC Securities. 'Het vergt meer analyse.'

Pessimistisch

Veel waarnemers verwachtten dat Colruyt een negatievere voorspelling zou doen. Ze wijzen op de stijgende concurrentie in België. De Nederlandse keten Jumbo opent dit jaar nog zijn eerste winkels in België. De ambities zijn hoog, want het bedrijf ziet ruimte voor 100 Vlaamse winkels. De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn zegt dat ze 30 tot 50 nieuwe winkels wil openen.

Op lange termijn is Jumbo geen bedreiging voor ons. Misschien wel voor enkele concurrenten.
Marc Hofman
Operationeel directeur Colruyt Group

Colruyt maakt zich sterk dat het de nieuwe concurrentie aankan. 'Op lange termijn zal de impact beperkt zijn', zegt CEO en voorzitter Jef Colruyt. 'Jumbo zal een drietal winkels winkels openen. Maakt u zelf de rekening maar.'

Nochtans zeggen de Nederlanders dat ze potentieel zien voor 100 Vlaamse winkels. 'We zullen zien', antwoordt Colruyt. 'Een land bol je niet zomaar binnen. Je moet er keihard voor werken.'

Operationeel directeur Marc Hofman herhaalde dat Colruyt zijn laagsteprijzengarantie onverminderd zal voortzetten, met als bedoeling de positie van Colruyt te bestendigen. 'Dagelijks passen we prijzen aan als reactie op de concurrenten, ook nieuwe. Ik denk dat u weet over wie ik het heb.'

Albert Heijn

Volgens Hofman betekent Jumbo op langere termijn geen bedreiging voor Colruyt. 'Misschien wel voor enkele van onze concurrenten. We trekken de parallel met de komst van Albert Heijn naar België, enkele jaren geleden. Toen zagen we kort impact op onze winkels in de buurt van Albert Heijn-winkels, maar op lange termijn heeft het ons niet geschaad.'

Wanner hem gevraagd wordt wat Colruyt precies gaat doen om Jumbo aan te pakken, blijft Jef Colruyt vaag. 'Dat ga ik u niet zeggen, maar we zijn gereed', zegt Colruyt. 'We zullen ze een warm onthaal geven.'

Colruyt in Nederland

Beleggers vroegen de directie of ze oor heeft naar de analyse van Degroof Petercam. Dat beurshuis raadt Colruyt aan om winkels te openen in Nederland, in een reactie op de komst van Jumbo naar Nederland. De Nederlandse markt zou Colruyt ruimte geven om te groeien en zijn schaal te vergroten.

Vandaag zijn er geen plannen om winkels in Nederland te openen.
Marc Hofman
Operationeel directeur Colruyt Group

Maar voor dat scenario loopt Colruyt niet warm. Eerdere plannen om naar Nederland te trekken draaiden jaren geleden uit op een mislukking. 'Vandaag zijn er geen plannen om winkels in Nederland te openen', zegt Hofman. 'De markt is gesatureerd. Ze is verdeeld tussen Albert Heijn, Jumbo, Aldi, en Lidl en 15 kleinere individuele spelers die zich verenigd hebben in SuperUnie.'

'Bovendien kun je naar een land trekken door winkels te bouwen of door overnames',vervolgt Hofman. 'Dat laatste is bijzonder moeilijk. Als je 10 tot 15 procent marktaandeel wil veroveren, moet je minstens tien kleine spelers overnemen. En reken er maar op dat de overnameprijzen onmiddellijk omhoog gaan vanaf het moment waarop je je eerste overname doet.'

Toch negeert Colruyt de Nederlanders niet helemaal, zei de operationeel directeur tegen de aandeelhouders.'Je zal mijn nummerplaat misschien in Nederland zien. Ik kan niet uitsluiten dat we eens over de grens gaan om te kijken naar de prijzen van de Nederlandse supermarkten. Zij pakken uit met 'Hollandse prijzen' in België. Of die echt goedkoper zijn dan de onze durf ik te betwijfelen. Misschien gaan we reclame maken bij de Nederlanders: 'Nederlanders, bij ons in België kun je goedkoper kopen.' Maar ik zie de journalisten hier in de zaal druk typen op hun laptops, dus hier ga ik stoppen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect