Colruyt: ‘Pas op voor agressieve prijsbrekers'

Jef Colruyt ©Dieter Telemans

Jef Colruyt, de CEO van Colruyt, wil regels voor de samenstelling van huishoudproducten. ‘Mensen beseffen niet dat Action tandpasta verkoopt met te weinig fluoride en flosdraad die het tandvlees beschadigt.’

Discountwinkelketens zoals Action, Trafic en Big Bazar worden steeds populairder omdat ze huishoudproducten en voeding tegen erg scherpe prijzen verkopen. ‘Maar mensen mogen zich niet om de tuin laten leiden. De kwaliteit van die spotgoedkope producten laat te wensen over’, waarschuwt Colruyt-CEO Jef Colruyt . ‘Die producten bieden niet het kwaliteitsniveau dat beloofd wordt. Het zijn geen onschuldige praktijken.’

Colruyt toont met een voorbeeld aan wat hij bedoelt. Enkele weken geleden verkocht Action Colgate-tandpasta van het type MaxWhite die het in bulk had gekocht in Azië. Op het eerste gezicht lijkt het om dezelfde tandpasta te gaan die Colruyt ook verkoopt. Maar dat is niet zo. De tube van Colruyt bevat 1.450 ppm (deeltjes per miljoen) fluoride en die van Action maar 1.000 ppm. Daarmee voldoet de tandpasta van Action niet aan de richtlijnen van het Verbond van Vlaamse Tandartsen. Die schrijven voor dat mensen vanaf 6 jaar hun tanden moeten poetsen met een tandpasta met 1.450 ppm fluoride. ‘Zijn je tanden wel gepoetst met de tandpasta met 1.000 ppm fluoride?’ vraagt Colruyt zich af.

Het fenomeen reikt veel verder dan tandpasta alleen, zegt Danny Jenquin, de directeur Promoties van Colruyt. ‘Er zijn talloze voorbeelden. Zoals de tandflosdraad die Action invoert en in ons land merkloos verkoopt. Op het eerste gezicht is dat product perfect vergelijkbaar met dat van ons huismerk. Maar nadat we de Action-flosdraad hadden onderzocht, bleek dat hij van polypropyleen was gemaakt. Dat kan snijwonden veroorzaken en het tandvlees beschadigen.’

Ook de Axe-deodorant van Action is niet dezelfde als die van Colruyt. Vorig jaar bracht Axe in ons land deodorant op de markt die in kleinere busjes wordt verkocht, maar de deo is veel geconcentreerder waardoor je minder nodig hebt dan vroeger. ‘Action heeft de oude Belgische stock overal opgekocht om die tegen scherpere prijzen op de markt te brengen’, zegt Jenquin.

Suboptimaal

Colruyt hekelt vooral de onduidelijkheid voor de consument. ‘Het wordt tijd dat er opnieuw minimumnormen komen’, zegt Jenquin. ‘Niet alleen op het vlak van de kwaliteit, maar ook op het vlak van de consumenteninformatie. Nu ontbreekt vaak relevante informatie of is ze in erg kleine lettertjes op het etiket te zien.’

Ook Dominique Declerck, hoogleraar in de mondgezondheidswetenschappen aan de KU Leuven, betreurt de onduidelijkheid voor de consument. ‘In het geval van de Colgate-tandpasta gaat het om hetzelfde product, maar de samenstelling is anders. Eén product wordt in twee vormen verkocht en de consument beseft dat niet.’

Dat de tandpasta van Action maar 1.000 ppm fluoride bevat, noemt de professor ‘suboptimaal’, maar ongezond is het niet. ‘Voor een deel van de bevolking volstaat 1.000 ppm, maar voor een goede tandhygiëne is het beter te poetsen met 1.450 ppm.’

Kwaliteit

Intussen zetten de Nederlandse ketens Action en Big Bazar samen met het Waalse Trafic Colruyt en andere warenhuizen door hun forse expansie steeds meer onder druk. Voor Colruyt is het vrij nieuw om te concurreren met een speler die met spotgoedkope producten uitpakt die de warenhuisketen niet of niet helemaal in haar aanbod heeft. Maar de klanten verwachten dat Colruyt zoals vanouds de laagste prijs aanbiedt en zijn prijzen verlaagt als een product bij een andere keten goedkoper is. ‘Hoe dan ook: als we onze klanten niet uitgelegd krijgen dat promotieproducten van Action, Trafic of Big Bazar op de onze lijken, maar wél verschillen, dan verlagen we onze prijzen toch’, zegt Jenquin.

Action ziet geen graten in zijn manier van werken. ‘We nemen de veiligheid van onze klanten uiterst serieus’, zegt woordvoerster Saskia Huuske. ‘In onze winkels vinden onze klanten uitsluitend producten die voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. De consument kan erop vertrouwen dat de producten die Action verkoopt veilig en niet schadelijk voor de gezondheid zijn.’

De consumentenorganisatie Test-Aankoop is zich bewust van de problematiek. ‘Laag geprijsde producten zijn vaak van een lagere of op zijn minst andere kwaliteit dan de klassieke merken en huismerken’, klinkt het. ‘Daarbij kan het bijvoorbeeld gaan om minder fruit in de yoghurt en confituur, of ham van een basiskwaliteit. Die producten beantwoorden doorgaans aan de wettelijke eisen, maar zijn eerder interessant voor wie meer belang hecht aan de prijs dan aan een hoge kwaliteit. Dat neemt niet weg dat er uitzonderingen bestaan, meer bepaald bij de producten van bepaalde harddiscounters.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect