Corona krijgt zelfs topmerk Nike klein

Shoppers schuiven aan bij een Nike-winkel in het Britse Portsmouth. ©AFP

Een horrorkwartaal van de Amerikaanse sportartikelenreus Nike voorspelt weinig goeds voor de rest van de kledingsector.

Minus 38 procent. Nee, dat hadden analisten niet zien aankomen bij Nike, een van 's werelds bekendste merken. Door de coronasluiting van zijn winkels doken de verkopen van de sportartikelengigant van 10 naar 6 miljard dollar in het slotkwartaal - tot 31 mei - van zijn gebroken boekjaar. 

Daarmee ging Nike   onder de lat (7,4 miljard) die analisten door de covidcrisis laag hadden gelegd. Onderaan op de resultatenrekening was er een nettoverlies van 790 miljoen dollar, het spiegelbeeld van de winst van bijna 1 miljard dollar in dezelfde periode vorig jaar.

Over het hele boekjaar zakt de omzet 4 procent naar 37,4 miljard dollar, de nettowinst dook 37 procent lager naar 2,54 miljard dollar of 1,60 dollar per aandeel. 

Billen bloot

De resultaten doen de wenkbrauwen fronsen omdat topman John Donahoe zich bij het vorige kwartaalrapport (kwartaal tot eind februari) nog op de borst klopte met de stelling dat Nike met zijn Chinese 'lockdownexpertise' en online winkels door de crisis in Noord-Amerika en Europa zou zeilen. 'Nu we de eerste tekenen van herstel zien in China, is niemand beter dan Nike geĆ«quipeerd om in het huidige klimaat te navigeren', zei de CEO eind maart.

Quod non. Een acht weken wereldwijde sluiting van de winkels later gaat de topman met de billen bloot. De spectaculaire groei van 75 procent van e-commerce bleek onvoldoende om de meubelen te redden. Logisch: de winkelverkopen zijn nog altijd goed voor het gros, 70 procent, van de totale omzet. 

Het horrorkwartaal voorspelt weinig goeds voor de rest van de kledingsector. Want als zelfs een topmerk en e-commercereus als Nike niet recht blijft in de crisis mogen we de komende weken nog veel bloedrode kwartaalcijfers verwachten. En ontslagrondes zoals retailer Macy's  er donderdag een aankondigde. Een op de vier jobs sneuvelt, goed voor een snoeibeurt van 3.900 banen. 

Herstel

Helena Helmersson (links), de CEO van H&M. ©EPA

H&M rapporteerde vrijdag over het jongste kwartaal (tot eind mei) een omzetkrimp van liefst 50 procent. Dat leidt omgerekend tot een nettoverlies van 477 miljoen euro - het eerste rode cijfer in meer dan tien jaar. Negatief is ook dat de voorraden - al lange tijd een probleem bij de Zweedse groep - door de sluiting van de winkels zijn oplopen. Om ze af te bouwen zal de multinational meer korting moeten geven in het huidige kwartaal.

Maar CEO Helena Helmersson heeft ook positief nieuws. Ze stelt dat het herstel sneller verloopt dan verwacht. In juni (tot 24 juni) bleef de krimp beperkt tot 25 procent. 

De topvrouw versnelt het aantal sluitingen tot 170 en vertraagt de opening van nieuwe winkels tot 130. De 47-jarige Zweedse bouwt zo de 5.000 winkels netto met 40 af. 

Het aandeel van H&M noteert op het laagste niveau in 15 jaar. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud