Decathlon wil Nederlandse e-commerce vanuit België regelen

Decathlon-CEO Herman Van Beveren en vastgoeddirecteur Koen Tengrootenhuysen. ©Siska Vandecasteele

Decathlon wil zijn webwinkelaankopen voor zowel België als Nederland ’s nachts verdelen vanuit Willebroek. Dat levert 100 extra jobs op, maar de vakbonden houden de boot voorlopig af.

De sportwinkelketen Decathlon wil de nieuwe regels voor e-commerce in de praktijk brengen. Sinds kort mogen bedrijven hun personeel ‘s nachts laten werken om webwinkelpakjes te maken en te versturen. Daardoor kan Decathlon binnenkort pakjes leveren op de dag na de bestelling. Nu zijn pakjes nog twee dagen onderweg.

‘Nu het regelgevende kader er is, willen we er bij Decathlon voluit voor gaan. Enerzijds weten we uit ervaring in het buitenland dat de garantie van ‘levering morgen’ de onlineverkoop sterk doet stijgen. Anderzijds zijn er bij Decathlon voldoende werknemers die vrijwillig in de formule van het nachtwerk willen stappen’, maakt Herman Van Beveren, de CEO van Decathlon België, zich sterk.

©Siska Vandecasteele

Maar voor het zover is, moet Decathlon een nieuwe cao afsluiten met zijn personeel. Van Beveren benadrukt dat hij geen cao wil forceren waar zijn werknemers niet achterstaan. ‘We zetten zwart-op-wit dat nachtwerk zowel voor 350 bestaande maar ook voor 100 extra werknemers in ons huidige distributiecentrum in Willebroek enkel op vrijwillige basis zal gebeuren.’ Van Beveren wil zijn personeel ook overtuigen met een hoge toeslag voor nachtwerk. In de sector is een toeslag van 13,9 procent voorzien, maar Decathlon is bereid een toeslag van 30 procent te betalen.

Conflict

De snelle webshop van Decathlon lijkt nog niet voor morgen, want ook de vakbonden moeten het akkoord ondertekenen en met hen heeft Decathlon al maanden een conflict over onder andere de lonen en de vakantieregeling. Ze zeggen ook dat het bedrijf het sociaal overleg boycot.

In vergelijking met Decathlons elders ter wereld hebben we de hoogste loonkoten. Maar we denken er niet aan weg te trekken.
Herman Van Beveren
CEO Decathlon België

‘Ons personeel is tevreden’, zegt Van Beveren. ‘Wij werken samen met personeelsleden die de gevolgen merken van de beslissingen die binnen dit bedrijf genomen worden. Wij bevragen het personeel via werkgroepen. Zo kon elk personeelslid dat geïnteresseerd was in e-commerce – gesyndiceerd of niet – zijn mening geven over hoe wij de logistiek voor onze webwinkel zouden uitwerken.’

Maar met die manier van werken zijn de vakbonden het niet eens. ‘In het Belgische sociaal overleg moet de directie samenwerken met de vakbonden, die het personeel vertegenwoordigen’, zegt Vicky Hendrick van de vakbond ACLVB. ‘De directie weigert met ons te overleggen over de nieuwe cao voor e-commerce. Ze hebben op eigen houtje een akkoord gemaakt en vragen ons om het te ondertekenen.’

Als Decathlon er in slaagt om uit de patstelling te raken, wil het pakjes die via de Nederlandse webshop worden besteld, vanuit België leveren. Dat is opvallend, want België heeft het imago een land te zijn dat niet interessant is voor e-commerce. Webshops zoals Coolblue en Bol.com leveren pakjes die in België besteld worden vanuit Nederland. Omdat Decathlon in Nederland geen eigen distributiecentrum heeft, wil de groep België de kans geven Nederland te gaan bedienen en hier 100 extra jobs gaan creëren. ‘In vergelijking met Decathlons elders ter wereld we de hoogste loonkosten, ook voor logistiek. Maar geen haar op ons hoofd dat er aan denkt om hier weg te gaan. We gaan voor het behoud van de 350 jobs in het distributiecentrum in Willebroek’, zegt Van Beveren.

©Siska Vandecasteele

Van zodra de vakbonden het licht op groen zetten voor nachtwerk, wil Decathlon zo snel mogelijk de knoop doorhakken over de keuze van een nieuw distributiecentrum. ‘Het huidige in Willebroek (35.000 m²) wordt te klein. We blijven hoe dan ook in de buurt van Willebroek. Het is een centrale locatie en we willen ons huidige personeel in het distributiecentrum niet opzadelen met een langere verplaatsing naar het werk’, zegt vastgoeddirecteur Koen Tengrootenhuysen.

Van Beveren beschouwt e-commerce als een groeimotor. ‘Het is geen bedreiging voor onze fysieke winkels. De webwinkel vult onze winkels aan, want de artikelen die we in onze kleine winkels niet kunnen uitstallen, zijn wel te zien op onze webshop.’

Muziekfestivals

Het aanbod van Decathlon bevat intussen artikelen voor zo’n 75 verschillende sporten. ‘Onze ambitie is voor elke sport de aankoop van de uitrusting voor iedereen betaalbaar te maken’, zegt Van Beveren. Dat doet Decathlon door sterk te focussen op eigen merken. De tenten van huismerk Quechua, die je in twee seconden opzet, zijn een begrip onder jongeren die muziekfestivals bezoeken. ‘Quechua is maar één van onze merken’, zegt Van Beveren. ‘80 procent van onze producten maken we zelf.’

Ons personeel is tevreden. We bevragen hen via werkgroepen.

De 20 procent merkproducten die Decathlon niet zelf maakt, zijn te niche. ‘Een rek om fietsen te vervoeren met de auto maken we bijvoorbeeld niet zelf’, zegt Van Beveren. In een aantal gevallen is het ook nodig om naast het huismerk ook A-merken aan te bieden. Zo staan naast de sportschoenen van Decathlons huismerk Adidas-schoenen. ‘Heel wat klanten vragen er naar. Ook in ons aanbod beademingstoestellen voor duikers zitten bekende merken. Die worden geproduceerd door een beperkt aantal spelers, die een uitstekend veiligheidsimago hebben.’

Koudwatervrees

Morgen opent Decathlon in Hasselt zijn 26ste winkel. Later op het jaar volgt Doornik en misschien ook nog Dendermonde. Ook in de komende jaren wil Decathlon ongeveer twee winkels per jaar openen, om er over enkele jaren in totaal 40 te hebben.

Enkele belangrijke steden zoals Mechelen, Leuven, Sint-Niklaas en een tweede in het Gentse staan nog op het verlanglijstje. Maar sommige steden hebben koudwatervrees. ‘Het duurt soms wel 2 à 3 jaar voor alle nodige vergunningen er zijn’, aldus Koen Tengrootenhuysen. Sommige steden houden nog langer de boot af. ‘Wij zijn een perifere winkel (baanwinkel, red.) en ze vrezen onterecht dat onze winkels volk weg zullen houden uit hun stadskern.’

©Siska Vandecasteele

Decathlon zou weigerachtige stadsbesturen kunnen sussen door zich in het centrum te vestigen, maar dat doet het niet. ‘Dat is onmogelijk’, zegt Van Beveren. ‘Stadscentra argumenteren dat er in de stad meer mensen wonen dan in de rand en dat is ook zo. Maar wij zijn een keten die door zijn lage prijzen lage winstmarges heeft en we moeten dus zo veel mogelijk mensen naar onze winkels lokken. En het is nu eenmaal zo dat er in de rand binnen tien minuten veel meer mensen bij onze winkels raken dan in de stad. Alleen in grote steden zoals Rome of Parijs is een Decathlon in het centrum denkbaar. De Belgische steden zijn er te klein voor.’

Topsporters vinden alvast wel hun weg naar Decathlon. Heel wat zijn of waren er aan de slag. In Charleroi worden klanten bediend door ex-voetballer Toni Brogno (Chaleroi) en in Hasselt geeft ex-triathlonatleet Rutger Beke uitleg over sportmateriaal. Ook Tia Hellebaut stond een tijd op de loonlijst. ‘In sportcompetenties tussen bedrijven speel je liever niet tegen een ploeg van Decathlon’, lacht Van Beveren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect