Delhaize kampt alweer met lege rekken

Vooral in de de versafdeling van de Delhaize-winkels zijn er tekorten. Deze foto werd maandag genomen in de winkel in Heverlee. ©rv

De afgelopen dagen stootten Delhaize-klanten op lege rekken. Dat gebeurt de laatste jaren geregeld. Deze keer is de oorzaak een betoging vorige week, waardoor 40 procent van het magazijnpersoneel afwezig was.

‘Ik begin te denken, Delhaize, wat voor zin het nog heeft dat jullie jullie winkel open houden.’ Met die tweet en bijbehorende foto klaagde een humeurige Delhaize-klant over het lege rek waar hij maandag voor stond.

Hij was niet de enige, want in de afgelopen dagen stonden heel wat Delhaize-klanten voor lege schappen. Ook dinsdag nog. Hoeveel winkels getroffen zijn, is niet duidelijk.

De oorzaak van de schaarste is een betoging die vorige week woensdag doorging in Brussel. 6.300 mensen manifesteerden toen voor een socialer Europa. Onder hen heel wat personeelsleden van de Delhaize-depots in Zellik en Ninove, waarvan alle 765 winkels afhangen. Volgens een vakbondsbron kwam 39 procent van het personeel van het distributiecentrum in Ninove die dag niet opdagen.

Dagenlang kreeg Delhaize de achterstand niet weggewerkt. Pas dinsdag normaliseerde de situatie volgens woordvoerder Roel Dekelver.

Anticiperen

‘Het was moeilijk om te anticiperen op de betoging’, zegt hij. ‘We wisten niet dat zoveel personeelsleden zouden deelnemen. Bovendien kunnen we moeilijk op voorhand grotere hoeveelheden producten naar de winkels brengen, want het gaat om bederfbare koopwaar.’

Het is lang niet de eerste keer dat Delhaize sukkelt met lege rekken. In de jongste jaren veroorzaakte een nieuwe werkwijze in de winkels problemen.

Op de vraag waarom Delhaize wel last had van de staking en zijn concurrenten niet heeft de supermarktketen geen antwoord. ‘De reden is dat Delhaize veel meer producten aanbiedt dan andere spelers zoals Aldi, Lidl en Colruyt’, zegt Koen De Punder van vakbond LBC. ‘Door hun beperkte assortiment kunnen zij een onderbreking beter opvangen.’

Hij wijst er ook op dat Delhaize al maanden kampt - net als de meeste Belgische logistieke bedrijven - met een tekort aan bestuurders voor de vrachtwagens die de producten naar de winkel brengen. ‘Heel de transportsector kampt met een chauffeurstekort, maar Delhaize des te harder omdat het in het verleden in grote mate samenwerkte met een firma die in opspraak is gekomen door sociale fraude.’

Het gaat om Jost Group, dat ervan wordt beschuldigd de Belgische sociale zekerheid te hebben opgelicht voor 55,3 miljoen euro. Topman Roland Jost werd in mei zelfs gearresteerd.

Niet alleen de versafdeling is getroffen, maar ook de droge voeding. Deze foto werd vrijdag genomen in de Delhaize van Kessel-Lo. ©De Tijd

‘De problemen bij het bedrijf hebben gezorgd voor een structureel probleem en dat beseft de Delhaize-directie’, zegt De Punder. ‘Tegen begin 2018 wil ze het probleem helemaal hebben weggewerkt.’

Delhaize ontkent dat er een structureel probleem is. ‘Het is zo dat we harder moeten werken om voldoende chauffeurs te vinden, maar daar hebben we een oplossing voor gevonden’, zegt Dekelver. ‘De bevoorradingsproblemen van de afgelopen weken hebben niets te maken met een chauffeurstekort.’

Niet de eerste keer

Het is allesbehalve de eerste keer dat Delhaize te maken heeft met lege rekken, wat vanzelfsprekend problematisch is voor een supermarktketen. Drie jaar geleden kreeg Delhaize er pal in de drukke eindejaarsperiode mee te maken, doordat een groot deel van het personeel staakte tegen een zware herstructurering.

In de afgelopen jaren zorgde een nieuwe werkwijze in de winkels voor problemen, waardoor er ook begin dit jaar nog geregeld klachten waren over lege winkelrekken. Om dat probleem aan te kaarten brak er in maart een staking uit bij 15 winkels, waarop de directie maatregelen trof.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content