Advertentie

Delhaize lanceert nieuw prijzenoffensief in België

Met lagere prijzen wil Delhaize aantrekkelijker worden ten opzichte van budgetketens als Colruyt. ©Photo News

Ahold Delhaize-CEO Dick Boer zegt dat zijn Belgische keten gaat 'werken aan de prijzen' om klanten van de discounters terug te winnen.

'De prijszetting van Delhaize kan worden verbeterd. Er is nog werk aan onze prijspositionering.' Met die woorden geeft Dick Boer, de CEO van Delhaizes moederbedrijf Ahold Delhaize , woensdag aan dat de keten haar prijzen gaat verlagen.

'We zijn goed in vergelijking met andere traditionele ketens, maar in België zijn er naast hen ook nog discounters.' Dat zijn ketens die erg focussen op lage prijzen, zoals Colruyt , Aldi en Lidl.

Promoties

In de afgelopen kwartalen zei Ahold Delhaize steevast dat zijn Belgische keten haar promoties 'beter in de kijker zou zetten', maar er zouden niet meer promoties komen. Samengevat: wat minder promoties, maar wel stevigere. Nu geeft de keten aan nog een stap verder te willen gaan.

250 miljoen
Door de overname van Delhaize Group door Ahold, komt er 250 miljoen euro vrij die zullen worden geïnvesteerd in lagere prijzen in alle landen waar de groep actief is.

Delhaize kan de prijsdalingen betalen met het geld dat wordt uitgespaard na de overname van Delhaize door Ahold. Het tot Ahold Delhaize omgedoopte moederbedrijf van Delhaize kan dankzij de fusie besparen door managersfuncties te schrappen en doordat het dankzij zijn grotere omvang leveranciers onder druk kan zetten om hun prijzen te verlagen.

Zo wil Ahold Delhaize tegen 2019 750 miljoen euro hebben bespaard. 500 miljoen daarvan stroomt via de dividenden naar de aandeelhouders, maar 250 miljoen zal worden geïnvesteerd in prijzen. Dat geld gaat natuurlijk ook naar andere landen waarin de groep actief is. Niet het minst naar de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize twee derde van zijn omzet boekt en een hevige supermarktoorlog woedt, waarbij ketens elkaar tot het uiterste drijven met kortingen.

Weer meer winst

De uitspraken komen er op de dag waarop blijkt dat Delhaize voor het eerst in maanden zijn bedrijfswinst weer ziet stijgen: +54,2 procent naar 37 miljoen euro in het derde kwartaal. De omzet bleef stabiel op 1,2 miljard euro. CEO Boer gaf wel aan dat de supermarkten die Delhaize zelf uitbaat (en die dus niet worden uitgebaat door zelfstandige franchisenemers) nog een tandje moeten bijsteken.

Boer gaf ook aan dat Delhaize nauwer gaat samenwerken met Albert Heijn België. De ketens hopen marktaandeel te winnen door samen te bekijken welke kortingen en prijzen goed werken. Ook zullen ze bekijken 'hoe ze het best met klanten in interactie kunnen gaan'. Dat heeft betrekking op folders, mails en klantendata.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud