Dick Boer: 'Delhaize moet sneller innoveren'

Delhaize kan volgens CEO Dick Boer nog veel leren van de innovatiekracht van Albert Heijn. ©Thomas De Boever

De CEO van Ahold Delhaize wil dat Delhaize sneller met innovatie komt. Albert Heijn-CEO Wouter Kolk moet daarbij helpen.

In een interview met de Nederlandse krant NRC Handelsblad heeft Dick Boer, de CEO van de Nederlandse supermarktgroep Ahold Delhaize , gezegd dat de Belgische Delhaize-winkels meer moeten innoveren.

Dick Boer, de CEO van Ahold Delhaize. ©ANP

Boer wijst erop dat zusterketen Albert Heijn wel met veel innovatie komt. 'We zien gewoon dat de winkels van Albert Heijn innovatief zijn. Dat zijn dingen die belangrijk zijn voor een supermarkt tegenwoordig. We moeten jullie blijven verrassen, elke dag weer.'

Daarop wordt Boer gevraagd of er in België te weinig geïnnoveerd wordt, waarop hij antwoordt: 'Ik denk dat we in België te veel… nog te weinig de snelheid van innovatie hebben. Wat bijvoorbeeld belangrijk is, is dat je veel nauwer met toeleveranciers gaat samenwerken. Dat zij met nieuwe ideeën komen en dat je ze snel op het schap laat.'

Opvallend is dat Boer de Nederlander Wouter Kolk aanwijst als de persoon die Delhaize een innovatieboost moet geven. Kolk is de CEO van Albert Heijn en werd begin december gepromoveerd tot directeur van alle winkels van Ahold Delhaize in België, Nederland en Luxemburg. Daardoor vallen ook de Delhaize-winkels onder zijn hoede. De CEO van Delhaize - Xavier Piesvaux - rapporteert aan Kolk.

Hoofdkantoor

Ik denk dat we in België te weinig de snelheid van innovatie hebben.
Dick Boer
Ahold Delhaize

In het interview reageert Boer ook op de zenuwachtigheid die er bij sommige mensen heerst op het hoofdkantoor van Delhaize, omdat ze vrezen dat de Nederlanders er steeds meer de lakens zullen uitdelen. Vlak na de aanstelling van Wouter Kolk werd bijvoorbeeld ook de e-commercedirecteur van Delhaize vervangen door een ex-Albert Heijn-directeur.

Boer zegt dat hij begrijpt dat er in België ongerustheid heerst. 'Natuurlijk heeft de fusie consequenties. Zo staat het hoofdkantoor nu hier (in Nederland, red.). Maar het gaat niet om het hoofdkantoor. Wél om onze winkels. Wat we steeds gezegd hebben: Delhaize is het belangrijkste merk in België. Dat moet het goed doen.  De fusie heeft natuurlijk een sentimentele kant. Maar we hebben altijd gezegd: de fusie is groter dan Nederland en België. Want ja, met alle respect, iemand bij Stop & Shop of Food Lion (de grote Amerikaanse ketens van Ahold Delhaize, red.) heeft het niet over Nederland of België.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud