Forse kritiek op beleggerscommunicatie modebedrijf FNG

Analisten vinden dat FNG-CEO Dieter Penninckx onvoldoende met de markt communiceert. ©Photo News

Analisten van ABN AMRO weren FNG van hun kooplijst omdat het Mechelse modebedrijf te weinig zou communiceren over de recente overname van het Zweedse Ellos. 'Maar vandaag kùnnen we nog niet allle details geven', reageert topman Dieter Penninckx.

'Out of Fashion'. Zo betitelt ABN AMRO een rapport over FNG  dat het vrijdag aan zijn klanten uitstuurt. FNG is het Mechelse moederhuis boven confectiemerken als CKS en Fred & Ginger en de schoenenketen Brantano. De analisten van de bank zijn vernietigend over het gebrek aan marktcommunicatie van het bedrijf, dat gerund wordt door de ondernemer Dieter Penninckx, ook eigenaar van de voetbalclub KV Mechelen.

De doorn in het oog is het gebrek aan transparantie over de recente overname van de Zweedse online retailer Ellos. 'Daar telt FNG 229 miljoen euro voor neer, zonder veel duidelijkheid te bieden over de financiering', stellen analisten Robert-Jan Vos en Eric Wilmer. 'En dat terwijl de overname toch de schulden en de risico's bij het bedrijf sterk doen toenemen.'

De synergieën die FNG met de overname van Ellos voorspiegelt, lijken ons niet realistisch.
Robert-Jan Vos
Analist ABN Amro

'Iedereen heeft recht op zijn mening, en ik snap dat ABN AMRO duidelijkheid wil over een aantal zaken,' reageert Penninckx nu. 'Maar op dit moment kúnnen we eigenlijk nog niet met meer financiële details naar buitenkomen. We hebben geprobeerd om onze beleggers zo goed en duidelijk mogelijk te informeren over de overname van Ellos. Maar omdat de deal nog niet officieel is afgerond, kunnen we nog geen extra cijfers geven. Binnenkort organiseert FNG een buitengewone algemene aandeelhoudersvergadering. Eens alles daar is goedgekeurd, kunnen we een analistenmeeting organiseren waar we meer informatie geven.'

De analisten van ABN AMRO stelden zich ook vragen bij de 25 tot 30 miljoen aan synergieën die FNG via de overname wil halen. 'De sector van de confectiemode is een sterk competitieve markt, de doelstellingen die FNG voorspiegelt lijken ons weinig realistisch', luidt het. Penninckx erkent dat de sector het niet makkelijk heeft. 'Maar we zien wel degelijk veel synergieën tussen de twee bedrijven. Die zitten onder meer in 'cross selling': ongeveer een kwart van ons verkoopplatform zal dienen voor producten van Ellos, en ook uit hun betaalservice kunnen we synergievoordelen halen. Slechts een heel klein deel van de synergieën zullen komen uit kostenbesparingen.'

Het aandeel FNG staat onder druk, er ging in een jaar tijd dik 7 procent de koers. 'FNG mag op de beurs dan wel goedkoop lijken', zeggen de analisten daarover. 'Maar we denken dat het bedrijf die korting niet snel zal wegwerken, te meer omdat er amper handel is in het aandeel.' De analisten schrappen FNG van de kooplijst en verlagen ook het koersdoel van 25 naar 20 euro. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect