Fred & Ginger flirten met Miss Etam

©ANP

FNG (Claudia Sträter, Fred & Ginger) bekijkt een fusie met de Nederlandse kledingketen Miss Etam. Die verkeerde een jaar geleden in grote problemen, maar is heel sterk in e-commerce.

FNG en R&S Retail Group, het moederbedrijf van Miss Etam, zijn gesprekken begonnen over een samenwerking. ‘Of die resulteert in een fusie, een overname of een omgekeerde overname moet blijken over enkele maanden’, zegt Dieter Penninckx, de CEO van FNG, dat kledingmerken en -winkels zoals Claudia Sträter, Fred & Ginger, CKS en Expresso in zijn portefeuille heeft. Door samen te gaan, ontstaat een bedrijf met een omzet van 350 miljoen euro, waarvan zo’n 100 miljoen voor rekening van Miss Etam is.

100 miljoen
Miss Etam boekt een omzet van zo’n 100 miljoen euro. FNG van zo’n 250 miljoen euro.

Dat FNG flirt met Miss Etam is opvallend, want een jaar geleden boekte de Nederlandse keten nog een verlies voor interesten, belastingen en afschrijvingen (ebitda) van net geen 15 miljoen euro. ‘Maar het bedrijf heeft zich herpakt door nog maar 100 winkels over te houden. Nu is er een winstmarge van enkele procenten.’

Die winstmarge wil Penninckx opkrikken met het recept dat hij altijd hanteert bij overnames. ‘Wij kopen marktaandeel en zorgen nadien voor rendement.’ Ook bij Miss Etam ziet hij veel synergievoordelen. Beide bedrijven zijn actief in Nederland.

Twee rode jurkjes

Ook de sterke e-commerce-poot van Miss Etam spreekt Penninckx aan. ‘Hun logistiek is enorm snel en slim. Bestellingen die laat op de avond worden gedaan, worden de dag nadien al geleverd. Als iemand twee rode jurkjes bestelt om af te halen in de winkel, worden er vier jurkjes naar de winkel gestuurd. Het systeem kan de vraag naar een product voorspellen.’

FNG wil Miss Etam op termijn ook naar België brengen. ‘Maar wel onder een andere merknaam, want de rechten voor Etam liggen in ons land bij een lingerieketen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect