Helft Belgische kleinhandelaars heeft nog geen webshop

Slechts een goede helft van de Belgische handelaars heeft een eigen webshop. ©ANP XTRA

Slechts 52 procent van de Belgische handelaars verkoopt ook online, tegenover 62 procent in West-Europa (België, Duitsland, Frankrijk, het VK en Nederland). Dat blijkt uit een onderzoek door de sociale dienstverlener SD Worx.

SD Worx ondervroeg bijna vijfhonderd handelaars met vijftig tot duizenden werknemers in de vijf landen. Bijna twee op de drie handelaars omarmt e-commerce, maar zeven op de tien doen dat nog maar sinds hoogstens vijf jaar.

De achterstand die Belgische retailers al jaren hebben, is volgens dit onderzoek nog niet weggewerkt. Van de Belgische bedrijven verkoopt slechts 52 procent online, tegenover 76 procent in Nederland. Alleen de Fransen (48%) scoren nog lager.

Kleding- en schoenenwinkels zijn de voortrekkers, terwijl doe-het-zelfhandelaars amper gebruik maken van e-commerce.

Mobiel

De meeste webshops zijn niet goed aangepast aan mobiele schermen zoals smartphones – dat is slechts voor 31 procent het geval. In alle landen samen heeft gemiddeld één op de vijf handelaars een eigen app voor zijn webshop. Ook hier zijn Belgische handelaars duidelijk in de minderheid (9%). Bij de Britten heeft 30% een app.

De winkels die een webshop hebben, zeggen dat die een positieve impact heeft op de verkoop. Zeven op de tien denken dat dat effect nog zal toenemen. Meer dan 60 procent denkt dat wie niet in e-commerce investeert, in de problemen zal geraken.

Maar dat betekent niet dat de fysieke winkel heeft afgedaan. De grote meerderheid van de retailers gelooft in een omnichannelaanpak, waarbij online en offline verkoop vlot op elkaar aansluiten, bijvoorbeeld met een afhaaldienst voor klanten die online besteld hebben.

Niet minder, maar andere jobs

Dat e-commerce de tewerkstelling in de sector negatief zou beïnvloeden, gelooft Peter Van Ostaeyen, retailexpert bij SD Worx, niet. ‘In bepaalde segmenten, zoals de kleinere detailhandel, zal de tewerkstelling door e-commerce mogelijk achteruitgaan. Daartegenover staat dat andere segmenten net meer mensen zullen nodig hebben, zoals nieuwe online ketens of flagshipstores. We spreken dus eerder van een verschuiving van tewerkstelling.’

Hij wijst er ook op dat e-commerce veel jobs creëert in de logistiek, zoals de opslag en distributie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect