Hello Fresh-moeder wil eind dit jaar winst maken

Oliver Samwer, de CEO van Rocket Internet. ©EPA

Tussen januari en maart verkleinden de verliezen van Rocket Internet. 'Eind dit jaar willen we winst maken.'

Verliezen Rocket Internet steeds kleiner

Rocket Internet investeert steevast in jonge bedrijven en diensten als Delivery Hero zijn actief in sectoren waar de concurrentie moordend is. Daarom moet Rocket Internet fors investeren en zijn heel wat van zijn start-ups zwaar verlieslatend. Het techbedrijf rekent erop dat ze op termijn winst zullen maken.

De weg daarnaartoe is nog lang, maar in het eerste kwartaal is Rocket Internet erin geslaagd de verliezen van zijn participaties te verkleinen. Daardoor daalde de operationele kasstroom (ebitda) van Rocket Internet in het eerste kwartaal met 71 procent van -329 miljoen euro naar -72 miljoen euro. Het nettoverlies kromp met 75 procent van 342 miljoen euro naar 86 miljoen euro.

Hoeveel omzet Rocket Internet boekt, is niet duidelijk. In heel wat bedrijven heeft het kleine belangen. Wel is duidelijk dat alle bedrijven waarin Rocket Internet participeert samen 617 miljoen euro omzet hebben geboekt in het eerste kwartaal. Dat is 28 procent meer dan een jaar voordien.

In 2008 veranderde het Duitse technologiebedrijf Rocket Internet  de modesector door de modewebwinkel Zalando op te richten en het nadien te verkopen. Daarna investeerde het in andere mode- en voedingswebwinkels, maar nog nooit heeft het daar winst mee kunnen maken. 

Als alles naar verwachting verloopt zal dat eind dit jaar wel lukken, zegt CEO Oliver Samwer naar aanleiding van de aankondiging van de resultaten van het eerste kwartaal van dit jaar.

Silicon Valley kopiëren

De ambitie om dit jaar winst te maken, uitte Rocket Internet al eerder. Maar analisten begonnen te twijfelen aan die doelstelling, aangezien de verliezen in de bedrijven waarvan het aandelen bezit in de afgelopen kwartalen maar bleven oplopen.

Het businessmodel - succesvolle webdiensten uit Silicon Valley kopiëren en overbrengen naar Europa en groeicontinenten - stond onder druk. In het eerste kwartaal slaagde Rocket Internet er evenwel in om de verliezen te doen afnemen (zie kader).

Rocket Internet heeft belangen in verschillende bedrijven die allemaal iets met technologie en internet te maken hebben: kledingwebwinkels, online maaltijdleveranciers, online meubelwinkels... Zo controleert het vandaag 53 procent van de aandelen van HelloFresh. Dat is een voedingswebwinkel waarbij je via een abonnementsformule elke week recepten en de bijbehorende ingrediënten aan huis geleverd krijgt. HelloFresh is ook actief in ons België.

AB InBev-families

Rocket Internet controleert ook Global Fashion Group, een groep kledingwebwinkels die actief is in Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Australië. Ook Verlinvest, het investeringsfonds van de AB InBev-families de Spoelberch en de Mévius heeft aandelen in het modebedrijf, maar hoeveel is niet bekend.

Daarnaast is ook Delivery Hero een belangrijke participatie van Rocket Internet. Delivery hero is een groep van koerierdiensten die bereide maaltijden van restaurants bij klanten thuis bezorgen. Het concurreert met bedrijven zoals Deliveroo, Uber Eats en Takeaway.com (ex-Pizza.be), die ook in de grote Belgische steden met fietsen en brommers pizza, Chinees en chicken tika masala aan huis leveren nadat de klant die gerechten met zijn smartphone heeft besteld. De koerierdiensten van Delivery Hero zijn niet actief in ons land.

Opnieuw beursperikelen bij HelloFresh

Sinds deze week gonst het weer van de geruchten dat de maaltijdwebwinkel HelloFresh zich opnieuw klaarmaakt voor een beursgang. Eerdere beursplannen voor de webwinkel, die ook in België maaltijden aan huis levert, belandden een jaar geleden in de koelkast.

In de herfst zou de beursgang kunnen plaatsvinden, meldt het persbureau Reuters. Rocket Internet - met een belang van 53 procent de belangrijkste aandeelhouder van HelloFresh - wil niet reageren op de geruchten.

HelloFresh is nog lang niet winstgevend. In het eerste kwartaal van 2016 steeg de omzet wel met 45,2 procent naar 205,2 miljoen euro, maar ook de negatieve operationele kasstroom (ebitda) evolueerde fors, in de verkeerde richting. De ebitda daalde van -27,3 miljoen euro in het eerste kwartaal vorig jaar naar -29,6 miljoen euro dit jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud