reportage

In China winkel je al zonder kassa

Met de WeChat-app van de internetreus Tencent kan je niet enkel betalen, je kan die ook gebruiken om onbemande winkels binnen en buiten te gaan.

Wat hier toekomstmuziek lijkt, is in China al realiteit. Je shopt er in winkels zonder kassa en zonder personeel. Maar dat wil niet zeggen dat niemand weet wat u koopt.

Van de buitenkant lijkt het een normale winkel in Guangzhou. Maar er is één belangrijk verschil: de deur zit op slot en winkelbediendes zijn er niet. Wie naar binnen wil, moet een QR-code scannen.

Dat kan met de WeChat-app. De winkel maakt deel uit van het moederconcern Tencent, een van ’s werelds grootste internetconglomeraten. WeChat is met 980 miljoen actieve gebruikers, het gros in China, een van ’s werelds populairste messenger-apps. Na de toevoeging van betaalfuncties zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Sinds kort is de app ook de sleutel voor een van de eerste onbemande winkels in China.

Gemakszaak van de toekomst

Eenmaal binnen in de Weilai Bianlidian, vrij vertaald ‘de gemakszaak van de toekomst’, wacht een breed assortiment koekjes, frisdranken en de vrijwel onvermijdelijke instantnoedels. ‘Het is eenvoudig, je stopt de artikelen gewoon in je tas’, zegt Yang Amber Yang van de marketingafdeling van het bedrijf. WeChat-gebruikers moeten hun bankrekeningnummer en telefoonnummer aan hun account koppelen en in China zijn die gelinkt aan je identiteitskaart. Daarnaast waarborgen tal van camera’s dat we ons niet misdragen in de winkel.

Alle producten zijn uitgerust met NFC-chips, die bij het uitgangspoortje worden gelezen. Je hoeft de producten dus niet te scannen. Als we de winkel willen verlaten, moeten we weer de QR-code scannen om te betalen en de deur te openen. Even je vingerafdruk op de smartphone houden en de deur gaat van het slot.

Allesweters als Alibaba en Tencent verzamelen online al heel wat data, maar offline kunnen ze nog veel winst boeken.

Tencent wil de techniek ook elders uitrollen. Het denkt er onder meer aan receptionisten van hotels te vervangen. De arbeidskosten in China zijn tussen 2011 en 2016 liefst 64 procent gestegen.

Een kleine 1.500 kilometer verderop in Sjanghai is Alibaba met de supermarktketen Hema (spreek uit cheuhmah - dat in het Chinees klinkt als nijlpaard) met iets soortgelijks bezig. Voorlopig loopt er wel nog personeel rond en dat is ook nodig. Rond 9 uur staat er niemand aan de onbemande kassa’s. Er schuiven enkel een paar oudere mensen aan in de rij voor de gewone kassa.‘’s Avonds en in het weekend zien we een jeugdiger publiek. Die groep betaalt vaak mobiel via Alipay’, benadrukt filiaalmanager Han Yong. Alipay van Alibaba is de grootste mobiele betaaldienst ter wereld. Het maakt onder meer gebruik van gezichtsherkenningstechnieken om af te rekenen.

Harige kreeft

In de Hema-supermarkt liggen niet alleen alledaagse producten. Harige kreeften en andere zeevruchten kunnen uit de aquariums worden gevist en naar believen worden bereid door de aanwezige chefkoks. De maaltijd kan met de boodschappen worden thuisbezorgd, maar ook in de winkel worden opgepeuzeld. ‘Consumenten willen alleen nog het beste’, zegt Jeffrey Towson van de Peking Universiteit. ‘Als je precies weet wat ze willen, kan je daar makkelijker op inspelen.’

Allesweters als Alibaba en Tencent brengen met dataverzamelingstechnieken en algoritmen online al nauwkeurig in kaart wat mensen willen. Maar offline kunnen ze nog heel wat winst boeken. Tencent koos afgelopen week voor een versnelde expansie in het offline landschap via een samenwerking met Carrefour. Alibaba ging in zee met Auchan en de e-commercereus JD werkt samen met Yonghui, een Chinese supermarktketen.

De marktmacht die Alibaba met Alipay wist op te bouwen is zijn belangrijkste wapen. ‘De schaal waarop Alibaba data verzamelt, kent geen grenzen. Dat leidt tot grote concurrentievoordelen’, zegt Jeongwen Chiang van CEIBS, een businessuniversiteit in Sjanghai. ‘Data zijn belangrijker dan wat dan ook.’

Het is een enge gedachte, maar de klant is ermee geholpen, stellen ze bij Alibaba’s Hema. ‘Als je niet meer weet wat je de vorige keer voor een recept hebt gekocht, hoef je alleen maar de app te openen om de ingrediënten van een van je vorige bezoeken te bekijken’, zegt een van de marketingmanagers.

Met de WeChat-app van de internetreus Tencent kan je niet enkel betalen, je kan die ook gebruiken om onbemande winkels binnen en buiten te gaan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect