JBC verkoopt kleding via Bol.com

Bol.com sluit sinds enkele jaren overeenkomsten met winkels en winkelketens, zodat die hun producten via de bekende Nederlandse webwinkel kunnen verkopen. ©ANP

Dankzij een samenwerking vergroot JBC zijn voetafdruk in Nederland, terwijl Bol.com dankzij de bekendheid van JBC steviger voet aan wal krijgt in België.

De kledingketen JBC schakelt een versnelling hoger in Nederland. De keten verkoopt vanaf nu zijn kindercollectie niet alleen via de webshop JBC.nl, maar ook via de populaire webwinkel Bol.com. 'Ook Belgen kunnen onze kinderkleding voortaan via Bol.com kopen', zegt Lode Van Laere, de directeur Verkoop van JBC.

De JBC-kleding is beschikbaar via Bol.com Plaza, het marktplaatsplatform van Bol.com. Bedrijven of winkels die zich erbij aansluiten, verschijnen tussen de zoekresultaten van de populaire webwinkel van de Nederlands-Belgische supermarktgroep Ahold Delhaize. Webshoppers zien amper verschil tussen de 'echte' Bol.com-producten en de producten van partners die Bol.com op zijn website toont. 'Ons platform biedt ondernemers de mogelijkheid om een extra online verkoopskanaal te creëren en meer dan 6 miljoen consumenten te bereiken, waaronder ook miljoenen Nederlanders', zegt Kiki Lauwers, de directeur België van Bol.com.

Dat is een mogelijkheid waar JBC graag gebruik van maakt. 'Marktplaatsen worden steeds belangrijker voor onlineverkoop', zegt Van Laere. 'Als onze Belgische en Nederlandse klanten daar willen kopen, dan zorgen wij ervoor dat wij er beschikbaar zijn. We kiezen voor Bol.com omdat dat de grootste speler is in het Nederlandse taalgebied.'

De Nederlandse webwinkel van JBC verdwijnt niet, nu de samenwerking met Bol.com er is. 'We zien Bol.com als een bijkomend verkoopskanaal', zegt Van Laere. Dat extra kanaal is welkom, want in Nederland is JBC nog niet zo'n bekende naam. Een jaar geleden begon de keten er een webwinkel, met als speerpunt zijn K3-kinderkledingcollectie. Die moest - toen de zangroep K3 in een druk bekeken tv-show op zoek ging naar nieuwe leden - het merk JBC bekendheid geven in Nederland. 'Het project is veelbelovend van start gegaan', zegt Van Laere. 'De samenwerking met Bol.com is een nieuwe manier om ons merk bekender te maken in Nederland. Wie JBC nog niet kent, kan dankzij Bol.com onze kleding leren kennen.'

Magazijn

Bol.com geeft bedrijven waarmee het samenwerkt de mogelijkheid om producten in de Bol.com-magazijnen op te slaan en door de webwinkel te laten versturen, maar JBC heeft gekozen om de opslag en de versturing zelf te verzorgen. 'We houden ons magazijn voor onlinekleding liever op één plaats', zegt Van Laere. Dat is een magazijn in Waalwijk, vlak over de Nederlandse grens. Van daar vertrekt alle kleding die via de eigen webshops of de webshop van Bol.com wordt besteld.

Om beschikbaar te zijn op de site van Bol.com, geeft JBC een klein beetje marge op. Per verkocht artikel moet JBC de Nederlandse webwinkel een vast bedrag van 99 cent en een commissie van 12 procent van de verkoopprijs betalen. In Nederland betaalt JBC dat uit eigen zak. 'Een Nederlander koopt een kledingstuk online aan dezelfde prijs als in een Belgische winkel', zegt Van Laere. Belgen betalen kopers via Bol.com iets meer. 'We rekenen 3,90 euro verzendkosten aan omdat we in België in tegenstelling tot in Nederland eigen winkels hebben en we de juiste balans willen vinden tussen online- en offlineverkoop.'

Het experiment met Bol.com houdt niet veel risico's in. 'Want bedrijven moeten ons alleen betalen als ze effectief iets verkopen. Daarom zijn wij voor partnerbedrijven een interessant medium om de mogelijkheden van onlineverkoop af te tasten', zegt Lauwers van Bol.com.

Ook Van Laere zegt dat de investering die JBC voor dit project doet, beperkt is. 'We hebben enkele IT-inspanningen moeten doen, maar dat is het dan ook. Een reclamecampagne is niet nodig, want Bol.com zal mensen naar onze producten leiden.'

JBC zet dankzij de samenwerking een nieuwe stap vooruit in het buitenland. De keten experimenteert momenteel volop in Nederland, maar ook in Duitsland, waar het een webwinkel en enkele bakstenen winkels heeft. Zelfs in China probeert het Limburgse bedrijf voet aan de grond te krijgen. Daar werkt het samen met een lokale populaire webwinkel. 'We zijn in het buitenland in volle opstart en moeten veel investeren. Over enkele jaren zullen we de buitenlandse projecten evalueren', zei Bart Claes, de CEO van JBC's moederbedrijf Claes Retail Group, onlangs. 

Schoenen Torfs

Ook voor Bol.com is de samenwerking met JBC een goede zaak. Een samenwerking met een bekende Belgische keten kan dienen als een breekijzer voor de Belgische markt. De Nederlanders willen een bekende naam worden in de markt van kinderkleding. Daarvoor werkt Bol.com samen met externe partners. 'We zijn erg blij om een bekende, Belgische naam zoals JBC in onze winkel te mogen verwelkomen', zegt Lauwers.

JBC is niet de eerste grote Belgische keten die producten verkoopt via het platform van Bol.com. Schoenwinkelketen Torfs verkoopt al meer dan een jaar zijn tassen via de Nederlandse webwinkel. Ook speelgoedketen Fun en kledingketen Veritas werken samen met Bol.com. 'We hopen in de komende maanden nog meer bedrijven aan te sluiten op ons platform', zegt Lauwers. Dat kunnen concurrenten zijn van JBC en Schoenen Torfs. 'Iedereen is welkom.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud