analyse

Kledingketens gaan door diep dal

Ketens uit het middensegment, zoals JBC en C&A, staan onder druk door goedkopere ketens als Primark en H&M. ©jbc

JBC, C&A, Veritas en co. staan onder grote druk. In 2016 nam de verkoop fors af en ook dit jaar hebben ze het moeilijk. Goedkope ketens als H&M en Zara verkopen meer, maar verdienen minder.

In de hoofdkantoren van de bedrijven die in België kleding verkopen is het alle hens aan dek. Het jaar 2017 is niet goed van start gegaan. De verhoopte verkoopsstijgingen zijn klein of blijven zelfs uit. ‘Onze verkoop was in de eerste helft van dit jaar status quo ten opzichte van vorig jaar’, zegt Veritas-CEO Ulrik Vercruysse.

Een concurrent die anoniem wenst te blijven geeft aan dat de verkoop van zijn modebedrijf ‘ook niet veel hoger ligt dan vorig jaar’. En ook Bart Claes, de CEO van JBC- en Mayerline-moederbedrijf CRG, zegt dat de eerste maanden van 2017 moeilijk waren. ‘In de hele sector is te horen dat de markt onder blijvende druk staat.’

Het echte probleem is dat het middensegment - ketens met lage, maar geen erg lage prijzen - onder druk staat door de opkomst van H&M en co. Het Belgische JBC is daar het slachtoffer van, maar het Nederlandse C&A ook.
Gino Van Ossel
retailexpert

Dat er amper groei is, is opvallend, aangezien 2016 een rotjaar was. Het Zwitserse Charles Vögele sloot noodgedwongen zijn Belgische winkels en MS Mode België ging failliet. Ook andere ketens kondigden deze zomer aan dat ze er een slecht 2016 hebben op zitten. De omzet van C&A België daalde met 3,9 procent en ook de winst nam af.

LolaLiza, de goedkope dameskledingketen van de Belgische Appelstein-broers, zag de omzet met enkele procenten stijgen naar 98,3 miljoen euro, maar operationeel lag de winst een derde lager en het nettoverlies verdubbelde net niet tot 2,7 miljoen euro. JBC zag de omzet met 14 procent dalen tot 188,8 miljoen euro en de nettowinst van 4,8 miljoen euro werd een verlies van 8,2 miljoen euro.

Zware klappen

JBC breidt uit in Duitsland

De Belgische kledingketen JBC schakelt een versnelling hoger in Duitsland, waar het sinds enkele jaren actief is. ‘Vanaf volgende week ligt een deel van onze kindercollectie in de 99 Galeria Kaufhof-warenhuizen (een zusterketen van Galeria Inno, red.). De volledige kindercollectie zal ook te koop zijn op de webshop van de keten’, zegt Bart Claes, de CEO en zoon van de stichter Jean-Baptiste Claes. ‘Vorig jaar openden we onze zevende Duitse winkel. Door de samenwerking met Kaufhof kunnen we zien in welke regio’s onze kleding populair is. We kunnen er dan eventueel een eigen winkel openen.’ JBC lanceerde zijn webwinkel twee jaar geleden ook in Nederland, maar daar staan de ambities door een aarzelende start op een lager pitje.

Met de buitenlandse expansie probeert Claes Retail Group, het moederbedrijf van de kledingketens JBC en Mayerline, weer te groeien. Vorig jaar stond de verkoop van de modegroep onder druk. De omzet lag met 237,1 miljoen euro 14 procent lager dan in 2015. Het bedrijfsverlies kromp, van 11,4 miljoen naar 7,8 miljoen. Ook het nettoverlies nam af (zie grafiek). ‘Het verlies verkleinde omdat we in 2016 minder grote afschrijvingen moesten doen dan in 2015’, zegt Claes. ‘Bovendien hebben we kosten bespaard door onder andere de magazijnen van JBC en Mayerline samen te voegen.’

Vorig jaar zag de sector af door enkele zware klappen, waaronder zeer slecht zomer- en winterweer en de aanslagen van 22 maart. ‘Daardoor meden veel mensen winkel- en stadscentra’, zegt Gino Van Ossel, retailexpert van de Vlerick Business School. ‘Bovendien was het consumentenvertrouwen ook voordien al erg laag.’ Maar er zijn ook langdurige trends. Zo geven mensen steeds meer uit aan elektronica en reizen, waardoor ze minder spenderen aan modeartikelen, zegt Vercruysse (Veritas). Volgens C&A gaven de Belgen vorig jaar 300 miljoen euro minder uit aan kleding.

We kopen dus niet minder kleding, maar gaan vaker langs bij goedkope ketens als H&M, Zara en Primark. Die zien hun omzet ondanks de moeilijke markt stijgen en hun winst daalt slechts licht. ‘Vaak worden buitenlandse ketens met de vinger gewezen als het slecht gaat met de kledingsector, maar dat is onterecht’, zegt Van Ossel.

‘Het echte probleem is dat het middensegment (ketens met lage, maar geen erg lage prijzen, red.) onder druk staat door de opkomst van H&M en co. Het Belgische JBC is daar het slachtoffer van, maar het Nederlandse C&A ook.’

De groei van de ‘fast fashion’-ketens is belangrijker dan de opkomst van de e-commerce, zegt een CEO van een keten uit het middensegment. ‘Het op jongeren gerichte H&M opent weldra de eerste ARKET-winkel in Brussel en gaat daarmee marktaandeel afsnoepen in de doelgroep van de dertigers.’ Ook Zara-moeder Inditex verschijnt met zijn doelgroepketens Bershka en Pull&Bear steeds prominenter in de winkelstraat.

 

Kortingen

De verkoop en de winst van de kledingketens zal onder druk blijven staan, voorspelt Van Ossel. ‘Door de grote concurrentie zijn er steeds meer kortingen. Het hele jaar door.’ Bovendien moeten kledingketens ook in e-commerce investeren en ook dat drukt de winst.

‘We hebben vorig jaar veel geïnvesteerd in een nieuw e-commercesysteem, maar de resultaten zullen er pas dit jaar zijn’, zegt de JBC-topman. ‘We blijven voortdoen zoals we bezig zijn. We bieden kwaliteitsvolle kleding aan die duurzaam gemaakt is. Onze T-shirts van pakweg 7,50 euro zijn betaalbaar. Maar T-shirts van 2,50 euro maken die je een jaar na aankoop kunt weggooien? Daar passen wij voor’, zegt Claes.

©Mediafin

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud