Krëfel en Selexion slaan handen in elkaar

©BELGA

De elektroketen Krëfel en het moederbedrijf boven Krëfels concurrent Selexion slaan de handen in elkaar. Krëfel zal zijn producten via Selexions moederbedrijf aankopen, zodat de kosten gedrukt worden. De ketens blijven commercieel hun eigen koers varen.

De elektronicaketen Krëfel zal vanaf april zijn producten kopen via Euronics, het moederbedrijf van concurrent Selexion. Dat meldt de website RetailDetail en het wordt bevestigd door beide bedrijven in een gezamenlijk persbericht. De betrokken partijen willen niet kwijt wie het initiatief tot samenwerking nam.

Bol.com en Coolblue

'Door samen te werken, verstevigen beide bedrijven hun inkooppositie', zegt Hans Carpels, de algemeen directeur van Euronics Belgium. Door samen in te kopen, kunnen beide bedrijven betere prijzen verkrijgen bij producenten. Wat hun commerciële politiek betreft, blijven beide bedrijven onafhankelijk.

Samenwerken qua aankoop is nodig, vindt Carpels. 'Er gebeurt in Europa heel wat op het vlak van de verkoop van commerciële elektronica.' Er is onder andere de opkomst van webshops zoals Bol.com en Coolblue. 'Die twee bedrijven zijn een lokaal fenomeen, maar e-commerce is voor gevestigde elektronicaketens een uitdaging. De webshop van Selexion en Selexion Clix doet het alvast goed. Ze boekt een even hoge omzet als één goeddraaiende Selexion-winkel.'

Het is niet bekend hoe de  webshop van Krëfel presteert. De keten bevestigt enkel het nieuws over de samenwerking, maar wil verder geen details kwijt.

Onafhankelijk

De vraag rijst of dit een eenmalige, beperkte toenadering is tussen de twee concurrenten. 'Nogmaals: beide blijven onafhankelijk', zegt Carpels. 'Maar ik heb geen kristallen bol en ik weet niet wat eventuele volgende stappen zouden kunnen zijn.'

Beide bedrijven zijn nog steeds winstgevend. Euronics Belgium boekte in het gebroken boekjaar 2013 op een omzet van 246 miljoen euro een nettowinst van 4,4 miljoen euro. Dat is een miljoen minder dan het jaar voordien. Krëfel boekte in het gebroken boekjaar 2013 een omzet van 384,7 miljoen euro en zag zijn nettowinst stijgen tot 6,5 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect