Levi Strauss 6,6 miljard dollar waard bij beursgang

Na 34 jaar keert Levi Strauss door de grote poort terug naar de beurs. ©AFP

Met een stevige 17 dollar per aandeel keert het iconische jeansmerk Levi Strauss donderdag na 34 jaar door de grote poort terug naar Wall Street.

Donderdag maakt de Amerikaanse jeansproducent Levi Strauss na 34 jaar zijn herintrede op de beurs. Voor die heuglijke gebeurtenis maakt de New York Stock Exchange zelfs een uitzondering voor zijn 'no jeans'-dresscode op de handelsvloer. Vandaag worden mensen aangepord om in Levi's op te draven.

Met een stevige prijs van 17 dollar per aandeel overstijgt Levi Strauss ruimschoots de 14 à 16 dollar die de zakenbanken initieel hadden vastgeprikt, wat er duidelijk op wijst dat investeerders op Wall Street wel pap lusten van 'blue jeans'. De jeansmaker - die de beursticker 'LEVI' meekrijgt - debuteert tegen 23 keer de nettowinst van het jongste boekjaar, goed voor een initiële beurswaarde van 6,6 miljard dollar.

Over het boekjaar tot 25 november 2018 draaide Levi Strauss een omzet van 5,6 miljard dollar (14% meer dan de twaalf voorafgaande maanden) en een nettowinst van 283 miljoen dollar. De jeansmaker zal het geld van de beursgang gebruiken voor 'algemene bedrijfsdoeleinden' en mogelijk ook voor overnames.

Eerste 'blue jeans' in 1873

De jeansproducent noteerde al van 1971 tot 1985 op Wall Street, maar werd toen door de erfgenamen van de oprichters van de beurs gehaald. De groep wordt vandaag gecontroleerd door de familie Haas, afstammelingen van de oprichters. Die familie behoudt ook de controle over Levi Strauss.

De jeansmaker, met basis in San Francisco, heeft diepe wortels. De Duitse migrant Levi Strauss begon in 1853, de periode van de goudkoorts in Californië, een buitenpost voor droge goederen. Twintig jaar later ging hij met een klant, de kleermaker Jacob Davis, in zee. Ze hadden het idee opgevat om broeken met klinknagels te versterken, zodat die langer zouden meegaan. Zo ontstond de spijkerbroek, of de eerste 'blue jeans'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect